Palantir
oddělovač

Vidoucí 2011: příspěvky

Literatura > Vidoucí | 13. 09. 2011 20:18:13 | autor: Harv

Do ročníku 2011 literární soutěže Vidoucí bylo přijato 65 příspěvků od 47 autorů. V následujících týdnech a měsících bude probíhat první, vyřazovací kolo. Poté vám představíme povídky, které se utkají o vítězství.

Od zpracování příspěvků do 30. 11. 2011 bude probíhat první kolo. Každá povídka bude přečtena minimálním počtem Nezdolných porotců v prvním sledu, a budou-li pochybnosti o osudu povídky v soutěži, dostanou práci k přečtení ještě další porotci. Doufáme, že letošní druhé kolo bude co do kvality povídek ještě lepší než loňské.

Hodnocení prvního kola bude stejné jako loni. Škála je opět Rozhodně ano/Ano/Ne/Nevidoucí (anticena), přičemž udělení hodnocení Rozhodně ano bude muset být porotcem obhájeno a schváleno koordinátorem. Postoupí zatím blíže nespecifikovaný počet povídek, které dostanou co možná nejlepší hodnocení. Kritériem postupu bude překročení dané hranice průměru hodnocení povídky od porotců.

Počet povídek klesá, opačný trend lze vypozorovat na druhé straně barikády. Šik "Nezdolných" porotců čítá na začátku hodnocení 34 a jsou jisté náznaky, že by toto číslo ještě mohlo trochu narůst. Tito nezdolní jsou rozděleni do 14 bojových družstev, což letošním autorům zaručuje, že jejich práce bude napadena minimálně 14 názory.

Statistická data

Chceme se s vámi podělit o pár zajímavých dat, které jsme o letošním ročníku nasbírali.

Z loňských autorů si účast v soutěži zopakovalo 16 lidí, dalších 8 autorů se Vidoucích zúčastnilo už někdy předtím, úplných nováčků máme letos 23.

Možnost zaslat 3 povídky využilo 5 autorů, 2 povídky zaslalo 8 autorů a většina, 34 autorů, poslala jednu povídku. Letos nemáme žádné autorské dvojice.

Co se týče národnostního rozdělení, 43 autorů zaslalo 61 povídek v češtině, od 4 autorů přišly 4 povídky ve slovenštině.

Pohlavně se Vidoucí projevuje takto: autorek 28 s 43 příspěvky, autorů 19 s 22 pracemi.

Nejvyzrálejší soutěžící, u kterého známe věk, pamatuje rok 1962, nejmladší ještě pamatuje konec tisíciletí - 1999. Průměrný rok narození je 1983 a medián (střední hodnota) věku je v roce 1985.

Povídky mají průměrnou délku 23636,8 znaků. Nejkratší povídka se snaží zaujmout délkou 3666 znaků, na druhé straně atakuje horní hranici povídka s 53983 znaky.

Jak docházely příspěvky

Příspěvky začaly přicházet už 22. dubna. Nicméně to byly ojedinělé případy. Poslední den přišlo 17 povídek, což je o polovinu méně než loni.

Žánry povídek

Autoři využili, čti byli donuceni, zařadit svou povídku do jednoho či více žánrů. Základními žárny autoři označili 31 povídek jako fantasy, 23 scifi a 13 je hororového žánru.

V tomto grafu najdete údaje o žánrech - a kolik povídek má u sebe ten který žánr přiřazený.

Vidoucí 2011: Žánry povídek dle autorů

Aktualizovaná data

Následující graf říká, kolik povídek už dostalo alespoň jednou RA/Ano/Ne/Nevidoucí.
Vidoucí 2011: Povídky, které již dostaly hodnocení

Každá povídka má už minimálně jedno hodnocení od porotce.

    Konkrétní počet hotových hodnocení k povídce:
  • 5 hodnocení má 1 povídka
  • 6 hodnocení má 1 povídka
  • 7 hodnocení má 10 povídek
  • 8 hodnocení má 11 povídek
  • 9 hodnocení má 16 povídek
  • 10 hodnocení má 16 povídek
  • 11 hodnocení má 6 povídek
  • 12 hodnocení má 4 povídky

Celkově bylo uděleno 8krát Rozhodně Ano, 106krát Ano a 438krát Ne a 35krát Nevidoucí. Nezdolní porotci zatím stihli ohodnotit 54,55 procent celého plánovaného rozsahu hodnocení.

Stav k 7. 11. 22:34



Průměrné hodnocení: 0 :: Počet zobrazení: 4245232

Přidat komentář Přidat komentář:

Jméno:
*

E-mail:


Hodnocení:
Na obrázku je...
kontrolní obrázek

=*
Komentář:



* povinný údaj
 
squire - 2011-11-02 20:23:56

Mě to popravdě trochu nudí. Oceňuju, že je to napsané svižně, ale aspoň trochu - občas - nějaký nečekaný slovní obrat, něco, co pohladí oko čtenářovo... a nic. Všechny kosti jsou praskající, všechny svaly jsou mohutné (zvlášť ty Conanovy), všichni vůdcové klanů jsou hrdí... jo, a pro brba, panna je tam taky, nějaká kněžka... jinak je většina ženských postav odpaněná už dávno předtím, než se k nim Conan s rytířem dostanou:-D

Jinak je ale dobře, že je to svým způsobem fanfikce, protože jinak by to nebylo ke čtení vůbec. Conan má o dva řádky kratší věty než všichni ostatní (zvlášť ten rytíř je nemožně patetický), takže působí jako závan svěžího vzduchu úsečnosti a sarkasmu v bažině nabubřele básnických obratů.

V - 2011-11-03 08:58:39

Nedá mi to a odpovím na tu otázku na twitteru. A považují porotci Vidoucí za prestižní soutěž, která na ostatní podobné pohlíží shora a šlape jim po natahujících se ručičkách? Když se řekne Pardubice, vybaví se jiná soutěž, která odtamtud vzešla :-) Dovolím si z MÉHO POHLEDU (a z dostupných informací) porovnat soutěže, kterých jsem se za pár posledních let zúčastnil a občas se i umístil.

Halmochron
Plusy: legenda, o které se šlo dočíst už v prvním ročníku Ikarie (vždy jsem chtěl do téhle soutěže něco poslat), zúžené téma (sci-fi, nejlépe časovka), podle počtu příspěvků je pravděpodobné, že všichni hodnotí vše (domněnka), už jsem se umístil a něco vyhrál (osobní plus)
Mínusy: není známá porota, není slovní hodnocení

Zebra
Plusy: zúžené téma (sci-fi na nějakou větu), podle počtu příspěvků je pravděpodobné, že všichni hodnotí vše (doměnka), už jsem jednou skoro vyhrál (osobní plus)
Mínusy: není známá porota, není slovní hodnocení

Fantastická povídka
Plusy: známá porota, alespoň omezeno velikostně, všichni porotci četli vše (pravda bylo nějaké prvotní rozřazení, ale to podle diskuzí probíhalo tak, že část poroty stejně přečetla všechno), skončil jsem alespoň v žlutých (osobní plus), ty ceny pro vítěze nelze přehlédnout
Mínusy: dětské nemoci v organizaci (výsledky poroty známy před hlasování čtenářů), je to vlastně propagace jistých stránek, hodnocení slovně dostanou jen ti nahoře

Žoldnéři fantazie (zatím jen co vím)
Plusy: publikace v knize, zúžené téma (fantasy)
Mínusy: neznámá porota

O dračí řád (co říkají, že bude)
Plusy: zúžené téma (fantasy), bude známá porota, bude slovní hodnocení
Mínusy: zatím nic

Vidoucí (držte se židlí)
Plusy: slovní hodnocení (vaše největší plus, ale už ostatní soutěže na to začínají slyšet), vtipné hlášky z průběhu (letos celkem nuda, ale není každý den posvícení), není omezené téma (každý může poslat, co chce), dává autorovi nejvíce informací, o to jak soutěž probíhá (a proto má tolik známých plusů a mínusů)
Mínusy: není omezené téma (nesourodé povídky), není známá porota, první kolo nehodnotí každou povídku stejní lidé (největší mínus), porotci se můžou /ale nemusí/ pomocí hlášek navzájem ovlivňovat (může /ale nemusí/ vzniknout u povídky syndrom Aničky Dajdou - nebyla nejhorší, ale byl kolem ní hype)

Co z toho vyplývá? NAPROSTO NIC! Není žádná druhořadá a prvořadá soutěž, všechny tyhle soutěže mají nějaké mínusy a nějaké plusy. Přiznejme si to, druhá CKČ není žádná a ani nebude.

A na závěr pár rad a postřehů, které můžete odsoudit a pohanit jak chcete:
1. Není nutné mít 34 Nezdolných porotců. Lepší bude, když vyberete Nezdolné z Nezdolných a ti přečtou všechny povídky. Hodnocení bude pak objektivní. Co když teď dostane jeden autor 14 měkkých porotců a jiný 14 trvrďáků (to je příklad - vím, že někteří porotci čtou vše).
2. Chce to lepší propagaci, jinak Vidoucí zapadnou v té vlně nových soutěží (a to by byla škoda)
3. Proč se pod svá hodnocení porotci nepodepisují, za své názory se nemusíte stydět, ne? :-) Nejsem Aragorn, abych je pak honil s mečem po městě. A bylo by přínosné vědět, které hodnocení je od porotců, kteří se tu vyskytují často než od náhodných kolemjdoucích
4. Nevidoucí - nevím, zda anticena je zrovna dobrý nápad. Plyšový lev taky nevydržel dlouho
5. Datum odevzdání - tím jste si vrazili kudlu od zad. Chápu, že většina porotců zřejmě studuje a potřebuje na zkouškové klid. Navíc na jaře je v termínech odevzdání do soutěží docela nával. Ale léto je doba odpočinku a těžko se tvoří a dodělávají povídky. Osobně píšu přes chladné měsíce a pak posílám. Takže soutěže na jaře mají přednost, tam pošlu díla, ze kterých mám lepší pocit. Letos jsem třeba měl dvě povídky na příbuzné téma. Původní pro Vidoucí jsem díky změně termínu odevzdání poslal jinam (a skončil na 4. místě) a tu druhou jsem ještě několikrát přepisoval a výsledek žvýkáte (možná doslova) vy. Nebylo by lepší se posunout spíše k zimnímu termínu? Na podzim se dobře píše!

Tak a teď můžete začít křičet :-) Jen připomínám, je to můj OSOBNÍ NÁZOR, porotce ani soutěž nijak NEURÁŽÍM a k ničemu NENUTÍM. Naopak mám Vidoucí rád, protože mě vždy srazí svým hodnocením do reality. A pořád platí, že to celé je můj OSOBNÍ a LAICKÝ názor. Radši to zopakuji... má chřipku, má chřipku, opakuji pro některé obzvlášť natvrdlé novináře, má chřipku, má chřipku, má chřipku.

saschia - 2011-11-03 10:28:17

Uf, to je ale elaborat ;)

Za seba - nehrozi aby vsetci porotci precitali vsetko. Na to chodi privela poviedok. Nehovoriac o tom, ze ked aj clovek stihne vsetko precitat (nie kazdy ma tolko casu), neviem ci zvladne vsetko slovne ohodnotit. Za seba - tento rok som precitala vsetky poviedky, a poviem ti, s niektorymi svojimi hodnoteniami nie som vobec spokojna. Slovne hodnotenie \"toto bola desna nuda\" nieje dostatocne, bohuzial ked clovek precita 15-20 takychto poviedok tak ho uz nic viac nenapadne.

Co sa vzajomneho ovplyvnovania porotcov tyka - o konkretnych poviedkach sa bavime az ked ich uz mame precitane a svoj nazor utvoreny.

V - 2011-11-03 11:27:10

Jo, trošku delší... jsem čekal půl hodiny až se mi na alergologii udělají na rukách kožní testy a nudil se :-) Souhlasím, že ten bod s tím ovlivňováním není ničím podložen a jen ty hlášky tak na mě působí (taky tam proto byly ty závorky //). No a vidíš, že jde přečíst vše - jsi existující důkaz :-)

saschia - 2011-11-03 12:19:19

Ano, da sa precitat vsetko. Chce to len 1) schopnost rychlocitania pri zachovani pochopenia a zapamatania si textu. Citam tak vzdy, preto mam tendenciu nevsimat si drobne chyby, a preto zo zasady nehodnotim gramatiku ak mi neudiera do oci. 2) cas a chut citat tu kopu zvastov (a bohuzial, nechcem nikoho urazit ale minimalne 50% poviedok su ciste zvasty, a to som, ako to minule nazvala Ellie, tolerantni mucinka). A ako som spominala, vazne to ovplyvnuje schopnost napisat kvalitne slovne hodnotenie, ktore je jednym z najvacsich plusov sutaze a bolo by skoda to kompromitovat.

V - 2011-11-03 13:21:46

Pravda, já sem nezaregistroval, že limit pro Vidoucího je 54000 znaků, takže chodí i plachty. Proč jsem měl pocit, že je to jen 36000? To pak nejde číst všechno pořádně. A souhlasím, že na úkor hodnocení by to nebyla dobrá výměna.

idle - 2011-11-03 10:47:29

Já zatím moc soutěže srovnávat nemůžu, ale k Vidoucím mě přitáhlo právě to slíbené hodnocení; pořádnou, nezaujatou zpětnou vazbu potřebuju jako sůl.

Co se týče termínu soutěže, to bude asi individuální. Mně se tohle datum shodou okolností docela dobře hodilo (čti: dopsala jsem povídku) a dokážu si představit, že letní (\"prázdninové\", i když můj případ už to není) měsíce můžou být vhodné i pro některé další psavce.

Zuzka - 2011-11-04 18:15:17

Já mám jen něco málo k Dračímu řádu...

Účastnila jsem se ho loni, s poměrně slušným výsledkem. Prvních deset míst obdrželo cenu, první tři místa dostala ceny více než slušné (ty stohy knih jsem opravdu upřímně záviděla :-D). Povídky byly publikovány na stránkách pořádajícího fanzinu MFantasy. K tomu jedno velké mínus: nebyly tam publikovány jen povídky vítězné, ale dobrá polovina příspěvků, což podle mého vítězné povídky dosti poškodilo... Někteří výherci dostali nabídku stát se redaktory. Všichni porotci četli všechno (přišlo kolem 60 příspěvků).

Letos budou zase všichni číst všechno a přibude i slovní hodnocení. Možná bude i sborník (z toho, co jsem zaslechla, by měl být tištěný).

To jen tak pro doplnění, více toho nemám.

Alyssa - 2011-11-05 19:32:55

Aby četli všichni všechno, to by možná šlo ještě tak letos s pětašedesáti texty, ale ne v ročnících, kdy přijde 130 povídek. To fakt nikdo nedá. :)

Zuzka - 2011-11-05 20:51:16

Jo, s tím plně souhlasím...
Jen jsem napsala něco, co vím k \"Dračímu řádu\". Pokud přijde letos povídek víc než loni, asi budeme mít co dělat :-D

aquila - 2011-11-05 22:35:22

Drobný omyl (nebo nedorozumění?) - porota Žoldnéřů známa je, sice ne předem, ale po vyjití knihy, tam je seznam lidí uveden. A takových minimálně 70 procent z nich je zlanařen i do dalšího roku. Předem porotu znát nemůžeš, protože není jisté, kdo v době hodnocení bude mít čas. To je stejné i u CKČ.

Jinak ty malé soutěže (Zebra, Halmochron) podle mě hodnotí pár lidí z jednoho klubu, počítám, že víc než pět jich nebude zcela určitě. A nedivila bych se, kdyby byli jen dva.

Ještě je tu O nejlepší fantasy, tu hodnotí, pokud vím, jen Egon a Šimon. Aspo%n tak tomu bylo v minulých letech, jestli někoho přibrali, nevím.

aquila - 2011-11-05 22:36:19

Drobný omyl (nebo nedorozumění?) - porota Žoldnéřů známa je, sice ne předem, ale po vyjití knihy, tam je seznam lidí uveden. A takových minimálně 70 procent z nich je zlanařen i do dalšího roku. Předem porotu znát nemůžeš, protože není jisté, kdo v době hodnocení bude mít čas. To je stejné i u CKČ.

Jinak ty malé soutěže (Zebra, Halmochron) podle mě hodnotí pár lidí z jednoho klubu, počítám, že víc než pět jich nebude zcela určitě. A nedivila bych se, kdyby byli jen dva.

Ještě je tu O nejlepší fantasy, tu hodnotí, pokud vím, jen Egon a Šimon. Aspo%n tak tomu bylo v minulých letech, jestli někoho přibrali, nevím.

aquila - 2011-11-05 22:49:02

Dobný omyl (či nedorozumění?) - porota Žolfnéřů známa je, ne předem, ale po vyjití knihy. Předem ji znát nelze, protože nevíč, kdo zrovna v době hodnocení bude mít čas. To je stejné jako u CKČ. Ale takových minimálně 70 procent z porotců se nechá zlanařit i pro další rok, takže odhadnout se to dá.

Jinak malé soutěže (Halmochron, Zebra) podle mě hodnotí jen pár lidí z jednoho klubu, nepředpokládám víc než pět, ale nedivila bych se, kdyby to byli jen dva.

Ještě je tu O nejlepší fantasy, tu hodnotí snad jen Egon a Šimon (jestli ta soutěž ještě existuje), alespo%n tak tomu bylo v minulých letech, ale možná někoho přibrali.

A nezapomeňme na Daidala (Ikaros), zvaného Jiranos, čímž je porota jasně identifikovaná, no, ještě tam nejspíš bude vlado Ríša a možná ještě někdo z XB-1

aquila - 2011-11-05 22:49:21

Dobný omyl (či nedorozumění?) - porota Žolfnéřů známa je, ne předem, ale po vyjití knihy. Předem ji znát nelze, protože nevíč, kdo zrovna v době hodnocení bude mít čas. To je stejné jako u CKČ. Ale takových minimálně 70 procent z porotců se nechá zlanařit i pro další rok, takže odhadnout se to dá.

Jinak malé soutěže (Halmochron, Zebra) podle mě hodnotí jen pár lidí z jednoho klubu, nepředpokládám víc než pět, ale nedivila bych se, kdyby to byli jen dva.

Ještě je tu O nejlepší fantasy, tu hodnotí snad jen Egon a Šimon (jestli ta soutěž ještě existuje), alespo%n tak tomu bylo v minulých letech, ale možná někoho přibrali.

A nezapomeňme na Daidala (Ikaros), zvaného Jiranos, čímž je porota jasně identifikovaná, no, ještě tam nejspíš bude vlado Ríša a možná ještě někdo z XB-1

Dakota - 2011-11-03 11:11:46

Malý příspěvek do diskuse :-)

Když uspějete v CKČ - vyjde vaše povídka v celkem významném sborníku MLOK

Když uspějete v Žoldnéřích fantazie - vyjde vaše povídka v profesionálně vyrobeném sborníku nakladatele - organizátora soutěže

Když uspějete v soutěži Daidalos (Ikaros) - vyjde vaše povídka v časopise XB-1


Když uspějete ve Vidoucích - ... přečtete si tu diskusi z loňska, že poslední finalisté, publikovaní nastránkách Pevnosti jsou ti z roku 2008... (např. vítězka teď v čísle X.2011)

Klady Vidoucích (aspoň pro mě) - kvalitní soutěž, slovní ohodnocení, humorná vložka s hláškami

squire - 2011-11-03 19:26:55

Nedá mi to neodpovědět:-DD

Když publikuješ v Mloku nebo v Kočasu - tedy výstup z CKČ - nedají ti za to ani floka...
Když ti povídka vyjde v XB-1, dostaneš standardní autorský honorář (příští rok mi tam jedna vyjde, pak vám řeknu, kolik to je, zatím to nevím)
Jsou vůbec honorovány příspěvky v Žoldnéřích? O tom nic nevím... Doplnit, prosím! Koral???
A když uspěješ ve Vidoucích, nic ti nebrání povídku vzít a procpat ji na vlastní kůži do honorované tiskoviny.

Jo, jdu po prachách. Jako matka na mateřské bez rodičáku nemám jinou možnost:-D

Koral - 2011-11-03 20:47:33

Jo, i Žoldnéři jsou za honorář. Půlka při křtu a zbytek tuším po prodeji sborníku.
Ještě můžu dodat, že se platí tedy v XB-1 a Pevnosti. Zhruba stovka za NS a z toho nějaká daň to asi bylo.

squire - 2011-11-04 08:33:24

Takže je to jasné! CKČ má možná jméno, tradici, hype a bůhvíco, ale pokud mám dobrou povídku, o které vím, že mi ji Jaroslav Jiran otiskne, tak nemám důvod ji posílat \"na charitu\" do CKČ.

V - 2011-11-04 11:06:37

Pokud jde jen o peníze, tak doporučuji Nowou Fantastyku, tak dávají (tedy dávali) 100 euro :-)

Dakota - 2011-11-04 12:04:03

Upřímně, já teda při psaní povídek o finanční stránce fakt neuvažuju :-) jako že neříkám, že je to tak správně či ne, jen prostě v mém případě mi to přijde přehnané/předčasné. A to i přesto, že jsem už jakýsi honorář obdržela - ale to je prostě jen bonus navíc.
Přínos CKČ vidím hlavně v tom, že si někdo zapamatuje jméno úspěšného autora a ten pak, až se půjde nějakému vydavateli vnucovat s novelou či románem, nebude třeba okamžitě odpálkován a jeho text si někdo přečte... doufám :-)



oddělovač
Stránky běží na redakčním systému Rivendell v2.0 -- Jarník, 2006
Tyto stránky jsou uvedeny bez jakýchkoliv záruk, co se spolehlivosti, přesnosti, trvanlivosti a dalších biomagických funkcí týče, a rádi bychom vás upozornili, že SFK Palantír zvláště neodpovídá, nezaručuje, ani nedoporučuje nějaké, respektive jakékoliv, shlížení těchto stránek a odmítá nést zodpovědnost za jejich použití jak návštěvníkem, tak jakoukoliv jinou osobou, entitou či božstvem.