Vidoucí 2009: druhé kolo
První a zároveň vyřazovací kolo soutěže Vidoucí 2009 skončilo. Zajímá vás jak dopadlo, jak dopadla vaše práce, jaké povídky se utkají o vítěžství, jak se bude hodnotit v druhém kole? Ano, tady jsou odpovědi na vaše otázky a i mnohá překvapení.
Jak probíhalo hodnocení?
Každý Nezdolný porotce dostal svůj příděl povídek, které mu přidělil sofistikovaný počítačový program. Nad povídkami mohl dlouze meditovat a nakonec jim musel přidělit jedno z hodnocení. Možnosti byly nominace na Rozhodně Ano (pro výjimečnou povídku), Ano (pro povídku nadstandardních kvalit), Ne (pro ostatní povídky) a Nevidoucí (pro povídky výjimečné svým zvrhlým způsobem).
Všechny povídky které neměly jasný postup po základním hodnocení, byly postoupeny podrobnějšímu zkoumání. Samozřejmě, jak se stává u psychicky chorých jedinců, někteří porotci si řekli o přídavek povídek a to ještě v čase, kdy nebylo o postupujících jasno. Počet předpokládaných hodnocení povídek, tak rostl, až překonal i hranici jednoho tisíce.
Co letos rozhodně nebylo in
Jsou témata, které se vám během jednoho ročníku nakumulují. Vzpomene si na ně daleko víc autorů a vlivem těchto okolností příběh postrádá originalitu. Nějaký další autor prostě napíše do povídky podobně vypadajícího elfa a postup je v prachu:). Je hloupost to ale házet na něj. Sypejte si popel na hlavu, to vy jste nebyli dostatečně vynalézaví a nevymyslili jste stonožku detektiva.
Letos mezi oblíbené prvky patřil sex (není se čemu divit, spousta lidí si asi zapamatovala název našeho článku, s obsahem to bylo horší), temní elfové (mnozí z porotců za tím vidí konverzi Havranů na temnoelfovskou víru), zosobněná Smrt (to je prý jediná věc, která je temnější než Havran a temný elf:)). Samozřejmě zůstaly stálice jako upíři, vlkodlaci a Havrani.
Každá z těchto ingrediencí se objevila v nemalé míře minimálně u pěti povídek.
Postupující
Spousta kvalitních povídek nepostoupila. Rozhodl jsem se, že součastně s hodnocením budu autorům nabízet publikaci povídky na těchto stránkách. Tedy samozřejmě až se seznámí s hodnocením porotců a v duchu edukace povídku neupraví. Kdy se bude rozesílat slovní hodnocení dosud nevíme, ale hraniční termín, do kdy chceme autory trápit, je přelom měsíců srpna a září.
Každému hodnocení byl přiřazen určitý počet bodů: Rozhodně Ano (5 bodů), Ano (2 body) a Ne a Nevidoucí (0 bodů). Povídka musela překonat průměrnou hranici 1,01 bod na hodnocení. Stačilo tedy, aby se nadpoloviční skupina (7, ale leckdy až 15) porotců vyslovila pro postup.
Druhé kolo by tedy mělo být tvrdě výběrovou záležitostí, ale to postoudíme až po přečtení všech prací. Z hodnocení vyřazovacího kola nakonec vykrystalizovala tako skupina jedenácti povídek, které postupují do druhého kola.
- Běsná čtvrť
- Časy se mění
- Femme fatale
- Hosté vítáni
- IGNIS ANIMATUS
- Kúsok nebies alebo Hapčišmukov pochod
- Monstruoz cirkus
- Mor na vás!
- Noc z 30. dubna
- Tisíc vůní růže
- VOTRELEC
Žánrové zařazení postupujících povídek
Na žádost čtenářů těchto stránek zveřejňujeme i žánrové zařazení povídek, které postoupily do druhého kola. Není možné je však brát za bernou minci. Porotci jsou taky jenom lidé a občas nevědí, kam by povídku zařadili, tak něco plácnou. Některé žánry se vám tedy mohou zdát k dané povídce absolutně nesmyslné.
Procenta uvedená u jednotlivých žánrů znamenají, kolik procent hlasů ze všech udělených daný žánr získal. Přičemž jeden porotce měl právo přiřadit povídce víc žánrů. Všeobecně přiřazovalo žánry jen velmi málo porotců, takže opět - nejedná se o žádný většinový konsenzus, celý seznam je jen pro vaši orientaci.
- Běsná čtvrť (urban fantasy 100%)
- Časy se mění (kyberpunk 50%, new weird 25%, soft SF 25%)
- Femme fatale (urban fantasy 66%, hrdinská fantasy 33%)
- Hosté vítáni (urban fantasy 38,5%, magický realismus 38,5%, psychedelická fantastika 23%)
- IGNIS ANIMATUS (fantasy 40%, alternativní historie 30%, magický realismus 30%)
- Kúsok nebies alebo Hapčišmukov pochod (humoristická fantastika s erotickými prvky 100%)
- Monstruoz cirkus (magický realismus 66%, dark fantasy 33%)
- Mor na vás! (military 37,5%, hrdinská fantasy 25%, bez prvků fantastiky 25%, historická fantasy 12,5%)
- Noc z 30. dubna (pohádková fantasy 75%, humoristická fantastika 25%)
- Tisíc vůní růže (lyrická fantastika 100%)
- VOTRELEC (soft SF 100%)
Detailní hodnocení povídek z prvního kola
V následující tabulce naleznete detaily ke všem povídkám v soutěži. Ve sloupci Počet čtení se dozvíte, kolik porotců danou povídku četlo, v dalším sloupci pak průměrný počet bodů, který povídka získala, a v následujících čtyřech je zobrazen počet jednotlivých hodnocení.
Přestože jsou povídky seřazené podle průměru, mějte na paměti, že nejde o pořadí v pravém slova smyslu. Různé povídky četl různý počet porotců, a tak nelze brát bodové průměry absolutně (např. povídka, která získala 5x Ano a 6x Ne bude mít sice lepší průměr než povídka s 4x Ano a 5x Ne, ale v podstatě jsou na tom obě stejně).
Povídky se stejným průměrem jsou seřazeny abecedně.
Jméno povídky | Počet čtení | Průměrný poč. bodů | Rozhodně ano | Ano | Ne | Nevidoucí |
Monstruoz cirkus | 10 | 2.4 | 2 | 7 | 1 | 0 |
Kúsok nebies alebo Hapčišmukov pochod | 9 | 2.33 | 1 | 8 | 0 | 0 |
Tisíc vůní růže | 11 | 2.18 | 2 | 7 | 2 | 0 |
Noc z 30. dubna | 9 | 2 | 0 | 9 | 0 | 0 |
Běsná čtvrť | 9 | 1.89 | 1 | 6 | 2 | 0 |
IGNIS ANIMATUS | 8 | 1.5 | 0 | 6 | 2 | 0 |
Časy se mění | 11 | 1.45 | 0 | 8 | 3 | 0 |
VOTRELEC | 10 | 1.4 | 0 | 7 | 3 | 0 |
Femme fatale | 13 | 1.08 | 0 | 7 | 6 | 0 |
Hosté vítáni | 13 | 1.08 | 0 | 7 | 6 | 0 |
Mor na vás! | 14 | 1.07 | 1 | 5 | 7 | 1 |
Půlnoční setkání | 11 | 0.91 | 0 | 5 | 6 | 0 |
Starostlivý otec, dobrý kráľ | 11 | 0.91 | 0 | 5 | 6 | 0 |
Zítra se bude zpívat všude | 11 | 0.91 | 0 | 5 | 6 | 0 |
Lukrativní zakázka | 9 | 0.89 | 0 | 4 | 5 | 0 |
Vlak | 9 | 0.89 | 0 | 4 | 5 | 0 |
Rút | 16 | 0.88 | 0 | 7 | 9 | 0 |
Magický experiment | 12 | 0.83 | 0 | 5 | 7 | 0 |
Příběh Tanečnice | 10 | 0.8 | 0 | 4 | 5 | 1 |
Smrt ráda tančí | 10 | 0.8 | 0 | 4 | 5 | 1 |
Jak se rodí hrdina | 13 | 0.77 | 0 | 5 | 8 | 0 |
Peklo v kvadrantu Zeta | 13 | 0.77 | 0 | 5 | 8 | 0 |
Na půdě jsou bubáci | 8 | 0.75 | 0 | 3 | 5 | 0 |
Tanec se Smrtí | 8 | 0.75 | 0 | 3 | 5 | 0 |
Tanečnice | 8 | 0.75 | 0 | 3 | 5 | 0 |
Lovci zatracených | 11 | 0.73 | 0 | 4 | 7 | 0 |
Klekání | 9 | 0.67 | 0 | 3 | 6 | 0 |
Malý kousek života | 9 | 0.67 | 0 | 3 | 6 | 0 |
Sirenia | 9 | 0.67 | 0 | 3 | 6 | 0 |
Soutěžní noc | 15 | 0.67 | 0 | 5 | 9 | 1 |
Viera | 9 | 0.67 | 0 | 3 | 6 | 0 |
Vyvolený orgán | 9 | 0.67 | 0 | 3 | 6 | 0 |
Deuterius, barbar comme il faut | 13 | 0.62 | 0 | 4 | 9 | 0 |
Velká demonstrace | 10 | 0.6 | 0 | 3 | 7 | 0 |
Nekonečný spánek | 7 | 0.57 | 0 | 2 | 5 | 0 |
Rodina | 11 | 0.55 | 0 | 3 | 8 | 0 |
Brigáda | 8 | 0.5 | 0 | 2 | 6 | 0 |
Dnešní noc ještě bude pekelná. | 12 | 0.5 | 0 | 3 | 9 | 0 |
Jak hrobnická dcerka k ženichovi přišla | 12 | 0.5 | 0 | 3 | 8 | 1 |
Kolty a tesáky | 8 | 0.5 | 0 | 2 | 4 | 2 |
Metafantasy | 12 | 0.5 | 0 | 3 | 9 | 0 |
Rámečky | 12 | 0.5 | 0 | 3 | 9 | 0 |
Slavík a Smrtka | 8 | 0.5 | 0 | 2 | 6 | 0 |
Stalo se před lety... ? | 8 | 0.5 | 0 | 2 | 6 | 0 |
Trošku mrtvé tanečnice | 12 | 0.5 | 0 | 3 | 9 | 0 |
Tvář | 8 | 0.5 | 0 | 2 | 6 | 0 |
Den v Dobré Náladě | 13 | 0.46 | 0 | 3 | 10 | 0 |
Divosi | 9 | 0.44 | 0 | 2 | 7 | 0 |
Pivo z Vejprnic | 9 | 0.44 | 0 | 2 | 7 | 0 |
Střípky vzpomínek | 9 | 0.44 | 0 | 2 | 7 | 0 |
Nečekaný host | 9 | 0.44 | 0 | 2 | 7 | 0 |
Autonehoda | 10 | 0.4 | 0 | 2 | 8 | 0 |
Vzpoura proti Bohu | 10 | 0.4 | 0 | 2 | 8 | 0 |
Budu se dívat | 11 | 0.36 | 0 | 2 | 9 | 0 |
Gwarm | 11 | 0.36 | 0 | 2 | 9 | 0 |
Superhrdina | 11 | 0.36 | 0 | 2 | 9 | 0 |
Miserere mei | 7 | 0.29 | 0 | 1 | 6 | 0 |
Aeneův dědic | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Legenda o Podivenovi | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Oko čaroděje | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Otisky našich kroků | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 6 | 1 |
Robodlak | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Strašák | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Světla a Stíny | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Tichá noc | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Zabil jsem anděla | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Buddha se neklidně zavrtěl | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 8 | 0 |
Krásná panna Marianna | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 8 | 0 |
Noční hlídač | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 8 | 0 |
Nové duše pro Peklo | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 8 | 0 |
Poslední džob | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 7 | 1 |
Poslední úkol | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 8 | 0 |
Stát se Smrtí | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 8 | 0 |
Vivera Militare Est | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 6 | 2 |
Vyměníme Vám mozek! | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 7 | 1 |
Za oponou | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 7 | 1 |
Boží mlýny | 10 | 0.2 | 0 | 1 | 8 | 1 |
Ovečka dělá béé, lahváč tsst | 10 | 0.2 | 0 | 1 | 8 | 1 |
Příběh skladatele | 11 | 0.18 | 0 | 1 | 10 | 0 |
Rudá krev, bílá krev | 11 | 0.18 | 0 | 1 | 9 | 1 |
Název dořešíme později | 11 | 0.18 | 0 | 1 | 10 | 0 |
Angela (Poslední Daranského rodu) | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Azurový polibek | 9 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 |
Až na druhý břeh | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Bagr | 9 | 0 | 0 | 0 | 8 | 1 |
Boj nekončí | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Čakanie na súmrak | 7 | 0 | 0 | 0 | 7 | 0 |
Čekání na minulost | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Dědečkův příběh | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Désormais | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Dny | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Duch | 9 | 0 | 0 | 0 | 8 | 1 |
Duše draka | 8 | 0 | 0 | 0 | 6 | 2 |
Dva druhy smrti | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Kamenný stařec | 9 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 |
Kontakt | 7 | 0 | 0 | 0 | 7 | 0 |
Mladý svět | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Násilí je ošklivé | 9 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 |
Nečekaný nepřítel | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Noční směna | 7 | 0 | 0 | 0 | 4 | 3 |
ONI | 9 | 0 | 0 | 0 | 7 | 2 |
Osudová alchýmia | 7 | 0 | 0 | 0 | 5 | 2 |
Píseň pro pana Halewijna | 12 | 0 | 0 | 0 | 12 | 0 |
Posledná noc | 10 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 |
Povinnost žít, povinnost k životu | 9 | 0 | 0 | 0 | 8 | 1 |
Předurčení | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Smrt číhá ve stínech | 9 | 0 | 0 | 0 | 8 | 1 |
Sovička | 10 | 0 | 0 | 0 | 9 | 1 |
Statečný ale hlavně bohatý | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Step | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Strážce | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Stretnutie | 9 | 0 | 0 | 0 | 8 | 1 |
Světlo noci | 8 | 0 | 0 | 0 | 6 | 2 |
Svíčka | 8 | 0 | 0 | 0 | 5 | 3 |
Šagar | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Tak jo, nastal čas zničit křesťanský kult | 9 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 |
V | 10 | 0 | 0 | 0 | 7 | 3 |
Vězení hudby | 9 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 |
Vlk | 9 | 0 | 0 | 0 | 8 | 1 |
Vodopád | 9 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 |
Vysvětlení | 10 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 |
Záblesky | 9 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 |
Zkouška důvěry | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Možnost věcných chyb v tabulce je zcela reálná, za případné omyly se omlouváme.
Upozornění
Chci upozornit, že jakékoliv projevy ze strany postupujících autorů můžou být brány jako porušení pravidla anonymity.
Druhé kolo
Druhé kolo probíhá na stránkách pořádajícího klubu (http://www.sfkpalantir.net), kde jsou zveřejněny všechny postupující povídky. Soutěžní práce jsou také dostupné ve společné, dokumentu s jednotným formátem ( doc, pdf). Vyhlášeny budou dvě kategorie: „odborná“, kde porotu budou tvořit redaktoři Pevnosti, členové klubů Palantír, Syndrid a Islington a pozvaní externí porotci; a „veřejná“, kde porotou budou čtenáři a návštěvníci webových stránek.
Soutěž pro veřejné porotce
Soutěž Vidoucí 2009 dospěla do bodu, kdy se jí můžete zúčastinit i vy. Jako každý rok i letos je vám otevřeno hodnocení v kategorii pro veřejnost. Pro aktuální ročník je navíc ve spolupráci s časopisem Pevnost vyhlášená soutěž o věcné ceny pro člena veřejné poroty, který se svým hodnocením nejvíce přiblíží konečnému pořadí kategorie veřejné poroty.
Způsob hlasování v druhém kole
Odborní i veřejní poroci hlasují stejným způsobem. Odborní porotci budou mít širší bodovové rozestupy mezi pozicemi než porotci veřejní. Neznamená to ale, že hlas odborného porotce bude mít větší váhu než hlas veřejného porotce, protože oba hodnotí v různých kategoriích a jejich body se nesčítají. Konkrétní bodové ohodnocení za jednotlivé možnosti bude až do uzávěrky druhého kola tajné. Porotce může/musí každé povídce udělit jednu z následujících možností:
- první místo (1/1)
- druhé místo (1/1)
- třetí místo (1/1)
- čvrté místo (2/1)
- páté místo (3/1)
- horší (3/6); tvoří doplněk, který neobsadíte předchozími pozicemi
Můžete mít maximálně jedno první místo, jedno druhé místo, jedno třetí místo, dvě čvrtá místa, tři pátá místa. Ale vždycky musíte mít alespoň jednu povídku umístěnou na příslušném místě (takže bude určitě jedna první, jedna druhá, ... a minimálně jedna pátá).
Pravidla hodnocení
- Hlasování probíhá od 1. 8. od 31. 12. 2009
- Každý má pouze jeden hlas.
- Každý porotce má právo sepsat k hodnocené povídce komentář, který bude po uzávěrce odeslán autorovi.
Jakými prostředky se bude hlasovat
Na stránkách je zveřejněn odkaz na tabulku (http://www.sfkpalantir.net/vidouci/vid09.xls), kterou pokud vyplníte a pošlete budete moci odeslat na mail koordinátora vidouci@centrum.cz spolu s vaším jménem, přijmením a případnou přezdívkou. Je možné také využívat aplikaci, která je připojovala přímo do databáze soutěže Vidoucí. Tento program běží pod JVM 1.6. Po kontaktování koordinátora na mail je možné jej využít k zápisu hodnocení.
ked to musi byt
Mate tam preklep
\"Soutěž pro veřejné porotce
Soutěž Vidoucí 2009 dospěla do bodu, kdy se jí můžete zúčastInit i vy. \"
Jo, máte tam chybu - vůbec totiž nevidím svoji povídku:-D Ne, vážně, všem, kteří postoupili, to přeju a těším se, jak si počtu;-)
P.S. A třesu se, jaké mi přijde hodnocení:-)
Nadeje umira posledni.... prave dochroptela v rohu :-) Ted uz tedy jen dalsi utrpny mesic cekani na kritiku... neslo by alespon vystavit pro ty ostatni povidky, kolik ziskaly Ano/Ne... takovy maly spoiler, at vime jak moc vtipne komentare nam prijdou :-)
Já jsem to četla hned o půlnoci, ale nikdo tady nebyl a mě se nechtělo psát výkřiky do tmy. :o)
Každopádně jsem si hned jednu povídku přečetla - tu cirkusovou - (na víc už jsem neměla sílu) a velmi mě zaujala. Jestli i ty ostatní postupující budou tak dobré, tak to bude zajímavé druhé kolo.
Na druhé straně mě teda fascinuje, že hned dva autoři v názvu povídky neumí vypnout caps lock... a vůbec teda ty názvy nic moc :o))
Já sem vlezla v půl jedný a už tu bylo přes sto přístupů. Pokud si to Harv nenaklikal sám, tak tu bylo docela narváno:)
Všem postupujícím gratuluju!! :) Taky už se těším, jak si počtu, doufám, že to bude stát za to. Ale podle nadšení, které sem tam projevovali porotci, věřím, že ano.
Jinak se taky přimlouvám za to, aby bylo zveřejněno, která povídka dostala kolik bodů, ať ten další měsíc, než nám dojde hodnocení, moc netrpíme (nebo naopak?) :-D Mám pocit, že loni se to tu taky objevilo...?
Nešlo by u postupujících povídek připsat i žánr, když už ho soutěžící museli uvádět? Možná by to zlepšilo účast ve veřejném hodnocení, protože každý by si mohl začít od žánru, co mu víc vyhovuje, a nebýt hned na začátku odrazen něčím, co mu celkově těžce nesedne.
Jo, nad tím jsem taky uvažovala, protože hned první, kterou jsem si přečetla, bych absolutně nedokázala k nějakému žánru přiřadit. :o) (Tím nemyslím, že by to byl špatný text, to vůbec ne.)
Jenom bych chtěla upozornit, že dost dobrých povídek nepostoupilo. O některé se bojovalo až do poslední chvíle, pořád to vycházelo půl na půl, takže je dostávali k hodnocení další a další porotci (některé hodnotilo až 15 lidí). Některé povídky jsou evidentně nepochopené, např. naprosto nejlepší povídka z mé várky (hodnotila jsem okolo 50 povídek) k mému žalu nepostoupila a to si myslím,že je to jedna z nejlepších českých povídek, co jsem za poslední rok četla. Takže pokud jste nepostoupili, počkejte na hodnocení, třeba vás nadšený komentář několika hodnotitelů potěší.
Já bych také ráda pogratulovala všem, kteří postoupili do druhého kola. Už se těším až si mezi učením na státnice a prací najdu čas na jejich přečtení :-)
Naprosto souhlasím s těmi, kteří by uvítali nějaký stručný přehled hodnocení ostatních povídek. Trápit nás ostatní téměř další měsíc.... to jste takoví sadisti? ;-)
Nedočkavým autorům, zejména těm, kteří se tu zmiňují o sadismu v souvislosti s tím, že musejí čekat na nějaké hodnocení:
Uvědomte si prosím, že organizátoři a porotci jsou taky jen lidi, mají svou práci, studium, dovolenou, prázdniny, zdravotní a jiné lidské problémy, že věci kolem Vidoucího dělají ve svém volném čase a že svět se netočí jen kolem vás.
Za daleko větší sadismus považuju, když autor pošle do soutěže dvacetistránkovou..., ehm, povídka se tomu nedá říkat ani s nadsázkou, přičemž si svůj výtvor po sobě ani nepřečte, protože jak jinak si vysvětlit, že obsahuje spoustu překlepů a hrubých pravopisných chyb.
Co kdybyste si, dřív než se začnete dožadovat ze soutěže jakýchkoli výstupů, zkusili nejprve sami přečíst postupující povídky, určit jejich pořadí podle pokynů a ke každé napsat půlstránkové slovní hodnocení a výpis chyb, které jste v ní objevili? Ujišťuju vás, že u postupujících povídek je to snazší práce než u těch, které do druhého kola neprošly ani náhodou. Tyhle se aspoň dají číst, většinou i s požitkem.
Pro ty opravdu nedočkavé tu mám malý testík, abyste si kdyžtak mohli udělal obrázek, co si o vaší povídce myslí porotce, který přečetl všechny příspěvky (ovšem neslibuju, že stihnu napsat všech více než 120 hodnocení do začátku září, kdy je chce Harv začít rozesílat).
1. Považuješ za plýtvání časem i materiálem vytisknout si povídku na papír, když organizátoři soutěže požadují pouze elektronickou verzi?
2. \"Její srdce jí v hrudi bilo jako splašené.\" Jsi ochoten takovou větu napsat za jiným účelem než jako odstrašující příklad, jak se psát nemá?
3. Dbá tvůj hrdina na to, aby měl v revolveru vždy plný zásobník?
4. Vystupuje v tvé povídce upír, vlkodlak nebo jejich lovec?
5. Vyskytuje se v tvé povídce na jedné stránce třikrát slovo \"smrtící\", \"šílený\" nebo \"temnota\"?
6. Ohání se tvůj hrdina katanou, tasenou z pochvy na zádech, jíž se na jílci lesknou starodávné runy?
7. Dal jsi povídku přečíst své tetičce, své babičce, své kočce..., a protože ti ji všichni pochválili, divíš se, že nepostoupila do druhého kola?
8. Považoval bys za normální, kdyby hrdina vrhnul po nepříteli nuž?
9. S oblibou popisuješ scénu, o niž tvrdíš, že trvá zlomek okamžiku, nejméně na polovině stránky?
10. Používáš přechodníky, soudíce, že tak obohatíš jazyk svého díla?
Pokud jsi alespoň v polovině případů neodpověděl \"no fuj, ani náhodou\" (nebo dokonce odpověděl \"ano\" a nechápeš, proč by se nad tím někdo měl pohoršovat), pak příště zvaž, zda o tvou povídku organizátoři soutěže vůbec stojí.
Drobné opravy. Přece jen už je pozdě, a ještě jsem neviděla stránky, které by byly designované i pro konfiguraci zpola nevidomých uživatelů.
8. ... po nepříteli _nůž_?
9. S oblibou popisuješ scénu, o _níž_ tvrdíš...
A samozřejmě místo tagů quot mají být uvozovky - ale to už je věcí programu, že to nebere.
fajn, asi som nechapavy, ale co ma spolocne to ze nekdo si nevytlaci svoj text na papir s tym ze je to jedna z tych veci ktore robia text spatnym?
V textu, který máš před sebou na papíře snáze objevíš chyby. Navíc je dokázáno, že čteš-li text v elektronické podobě, tvůj mozek přijme a zapamatuje si výrazně méně informací (hovoří se až o 50%).
Omlouvám se, chybí mi tam čárka: V textu, který máš před sebou na papíře, snáze objevíš chyby.
A ne, nebylo to schválně, pokud by to někoho zajímalo :-)
Zkus si ty svoje dva řádky vytisknout na papír, pak vezmi tužku a oprav ho po sobě. Na monitoru opravdu nejsi s to ty čtyři chybějící čárky objevit. Nebo přinejmenším žiješ v zajetí toho, že text na monitoru po sobě ani pořádně číst nemusíš. A máš-li tuto představu, těžko se jí zbavuješ i nad texty, které bys po sobě měl přečíst opravdu velmi důkladně - a veškeré soutěžní příspěvky nebo prezentace tvé práce takovými texty rozhodně jsou. Jedna čárka by se dala považovat za přehlédnutí, ale hned čtyři najednou? Pokud ovšem ty chybějící čárky neobjevíš ani na papíře, pak ti zřejmě není pomoci (ledaže bys znovu absolvoval základní školu).
Při psaní na klávesnici člověk dělá mnohé překlepy, které by při rukopisném psaní v životě neudělal, třeba i ty chybějící čárky, u mě je to i i/y a s/z, nemluvě o záměnách ě, š a č, které moje oči často těžko rozliší, a psaní bez diakritiky, ke kterému z historických zvyklostí občas sklouznu.
Tys asi nikdy nedělal korektury nějakého textu určeného k publikování, že? Jinak bys z vlastní zkušenosti věděl, že po korekturách ve zdrojovém souboru objevíš ještě spoustu chyb v papírovém výtisku, poté ještě nějaké vychytáš při zalamování sazby na monitoru, dalších pár najdeš ve vytisknutých obtazích. Poslední chybějící čárky jsem ještě doplňovala linerem v tramvaji přímo na blány, když jsem vezla podklady do tiskárny. A stejně zpravidla v konečné publikaci ještě něco přehlédnutého zůstalo. Ty opravy přímo na blány teď už odpadají, podklady pro tiskárnu už se obvykle předávají elektronicky.
Jen vytisknout si text na papír samozřejmě nestačí. Je důležité si ho z něj také přečíst - a pro to je je ten výtisk pochopitelně podmínkou nutnou :-)