Vidoucí 2009: druhé kolo
První a zároveň vyřazovací kolo soutěže Vidoucí 2009 skončilo. Zajímá vás jak dopadlo, jak dopadla vaše práce, jaké povídky se utkají o vítěžství, jak se bude hodnotit v druhém kole? Ano, tady jsou odpovědi na vaše otázky a i mnohá překvapení.
Jak probíhalo hodnocení?
Každý Nezdolný porotce dostal svůj příděl povídek, které mu přidělil sofistikovaný počítačový program. Nad povídkami mohl dlouze meditovat a nakonec jim musel přidělit jedno z hodnocení. Možnosti byly nominace na Rozhodně Ano (pro výjimečnou povídku), Ano (pro povídku nadstandardních kvalit), Ne (pro ostatní povídky) a Nevidoucí (pro povídky výjimečné svým zvrhlým způsobem).
Všechny povídky které neměly jasný postup po základním hodnocení, byly postoupeny podrobnějšímu zkoumání. Samozřejmě, jak se stává u psychicky chorých jedinců, někteří porotci si řekli o přídavek povídek a to ještě v čase, kdy nebylo o postupujících jasno. Počet předpokládaných hodnocení povídek, tak rostl, až překonal i hranici jednoho tisíce.
Co letos rozhodně nebylo in
Jsou témata, které se vám během jednoho ročníku nakumulují. Vzpomene si na ně daleko víc autorů a vlivem těchto okolností příběh postrádá originalitu. Nějaký další autor prostě napíše do povídky podobně vypadajícího elfa a postup je v prachu:). Je hloupost to ale házet na něj. Sypejte si popel na hlavu, to vy jste nebyli dostatečně vynalézaví a nevymyslili jste stonožku detektiva.
Letos mezi oblíbené prvky patřil sex (není se čemu divit, spousta lidí si asi zapamatovala název našeho článku, s obsahem to bylo horší), temní elfové (mnozí z porotců za tím vidí konverzi Havranů na temnoelfovskou víru), zosobněná Smrt (to je prý jediná věc, která je temnější než Havran a temný elf:)). Samozřejmě zůstaly stálice jako upíři, vlkodlaci a Havrani.
Každá z těchto ingrediencí se objevila v nemalé míře minimálně u pěti povídek.
Postupující
Spousta kvalitních povídek nepostoupila. Rozhodl jsem se, že součastně s hodnocením budu autorům nabízet publikaci povídky na těchto stránkách. Tedy samozřejmě až se seznámí s hodnocením porotců a v duchu edukace povídku neupraví. Kdy se bude rozesílat slovní hodnocení dosud nevíme, ale hraniční termín, do kdy chceme autory trápit, je přelom měsíců srpna a září.
Každému hodnocení byl přiřazen určitý počet bodů: Rozhodně Ano (5 bodů), Ano (2 body) a Ne a Nevidoucí (0 bodů). Povídka musela překonat průměrnou hranici 1,01 bod na hodnocení. Stačilo tedy, aby se nadpoloviční skupina (7, ale leckdy až 15) porotců vyslovila pro postup.
Druhé kolo by tedy mělo být tvrdě výběrovou záležitostí, ale to postoudíme až po přečtení všech prací. Z hodnocení vyřazovacího kola nakonec vykrystalizovala tako skupina jedenácti povídek, které postupují do druhého kola.
- Běsná čtvrť
- Časy se mění
- Femme fatale
- Hosté vítáni
- IGNIS ANIMATUS
- Kúsok nebies alebo Hapčišmukov pochod
- Monstruoz cirkus
- Mor na vás!
- Noc z 30. dubna
- Tisíc vůní růže
- VOTRELEC
Žánrové zařazení postupujících povídek
Na žádost čtenářů těchto stránek zveřejňujeme i žánrové zařazení povídek, které postoupily do druhého kola. Není možné je však brát za bernou minci. Porotci jsou taky jenom lidé a občas nevědí, kam by povídku zařadili, tak něco plácnou. Některé žánry se vám tedy mohou zdát k dané povídce absolutně nesmyslné.
Procenta uvedená u jednotlivých žánrů znamenají, kolik procent hlasů ze všech udělených daný žánr získal. Přičemž jeden porotce měl právo přiřadit povídce víc žánrů. Všeobecně přiřazovalo žánry jen velmi málo porotců, takže opět - nejedná se o žádný většinový konsenzus, celý seznam je jen pro vaši orientaci.
- Běsná čtvrť (urban fantasy 100%)
- Časy se mění (kyberpunk 50%, new weird 25%, soft SF 25%)
- Femme fatale (urban fantasy 66%, hrdinská fantasy 33%)
- Hosté vítáni (urban fantasy 38,5%, magický realismus 38,5%, psychedelická fantastika 23%)
- IGNIS ANIMATUS (fantasy 40%, alternativní historie 30%, magický realismus 30%)
- Kúsok nebies alebo Hapčišmukov pochod (humoristická fantastika s erotickými prvky 100%)
- Monstruoz cirkus (magický realismus 66%, dark fantasy 33%)
- Mor na vás! (military 37,5%, hrdinská fantasy 25%, bez prvků fantastiky 25%, historická fantasy 12,5%)
- Noc z 30. dubna (pohádková fantasy 75%, humoristická fantastika 25%)
- Tisíc vůní růže (lyrická fantastika 100%)
- VOTRELEC (soft SF 100%)
Detailní hodnocení povídek z prvního kola
V následující tabulce naleznete detaily ke všem povídkám v soutěži. Ve sloupci Počet čtení se dozvíte, kolik porotců danou povídku četlo, v dalším sloupci pak průměrný počet bodů, který povídka získala, a v následujících čtyřech je zobrazen počet jednotlivých hodnocení.
Přestože jsou povídky seřazené podle průměru, mějte na paměti, že nejde o pořadí v pravém slova smyslu. Různé povídky četl různý počet porotců, a tak nelze brát bodové průměry absolutně (např. povídka, která získala 5x Ano a 6x Ne bude mít sice lepší průměr než povídka s 4x Ano a 5x Ne, ale v podstatě jsou na tom obě stejně).
Povídky se stejným průměrem jsou seřazeny abecedně.
Jméno povídky | Počet čtení | Průměrný poč. bodů | Rozhodně ano | Ano | Ne | Nevidoucí |
Monstruoz cirkus | 10 | 2.4 | 2 | 7 | 1 | 0 |
Kúsok nebies alebo Hapčišmukov pochod | 9 | 2.33 | 1 | 8 | 0 | 0 |
Tisíc vůní růže | 11 | 2.18 | 2 | 7 | 2 | 0 |
Noc z 30. dubna | 9 | 2 | 0 | 9 | 0 | 0 |
Běsná čtvrť | 9 | 1.89 | 1 | 6 | 2 | 0 |
IGNIS ANIMATUS | 8 | 1.5 | 0 | 6 | 2 | 0 |
Časy se mění | 11 | 1.45 | 0 | 8 | 3 | 0 |
VOTRELEC | 10 | 1.4 | 0 | 7 | 3 | 0 |
Femme fatale | 13 | 1.08 | 0 | 7 | 6 | 0 |
Hosté vítáni | 13 | 1.08 | 0 | 7 | 6 | 0 |
Mor na vás! | 14 | 1.07 | 1 | 5 | 7 | 1 |
Půlnoční setkání | 11 | 0.91 | 0 | 5 | 6 | 0 |
Starostlivý otec, dobrý kráľ | 11 | 0.91 | 0 | 5 | 6 | 0 |
Zítra se bude zpívat všude | 11 | 0.91 | 0 | 5 | 6 | 0 |
Lukrativní zakázka | 9 | 0.89 | 0 | 4 | 5 | 0 |
Vlak | 9 | 0.89 | 0 | 4 | 5 | 0 |
Rút | 16 | 0.88 | 0 | 7 | 9 | 0 |
Magický experiment | 12 | 0.83 | 0 | 5 | 7 | 0 |
Příběh Tanečnice | 10 | 0.8 | 0 | 4 | 5 | 1 |
Smrt ráda tančí | 10 | 0.8 | 0 | 4 | 5 | 1 |
Jak se rodí hrdina | 13 | 0.77 | 0 | 5 | 8 | 0 |
Peklo v kvadrantu Zeta | 13 | 0.77 | 0 | 5 | 8 | 0 |
Na půdě jsou bubáci | 8 | 0.75 | 0 | 3 | 5 | 0 |
Tanec se Smrtí | 8 | 0.75 | 0 | 3 | 5 | 0 |
Tanečnice | 8 | 0.75 | 0 | 3 | 5 | 0 |
Lovci zatracených | 11 | 0.73 | 0 | 4 | 7 | 0 |
Klekání | 9 | 0.67 | 0 | 3 | 6 | 0 |
Malý kousek života | 9 | 0.67 | 0 | 3 | 6 | 0 |
Sirenia | 9 | 0.67 | 0 | 3 | 6 | 0 |
Soutěžní noc | 15 | 0.67 | 0 | 5 | 9 | 1 |
Viera | 9 | 0.67 | 0 | 3 | 6 | 0 |
Vyvolený orgán | 9 | 0.67 | 0 | 3 | 6 | 0 |
Deuterius, barbar comme il faut | 13 | 0.62 | 0 | 4 | 9 | 0 |
Velká demonstrace | 10 | 0.6 | 0 | 3 | 7 | 0 |
Nekonečný spánek | 7 | 0.57 | 0 | 2 | 5 | 0 |
Rodina | 11 | 0.55 | 0 | 3 | 8 | 0 |
Brigáda | 8 | 0.5 | 0 | 2 | 6 | 0 |
Dnešní noc ještě bude pekelná. | 12 | 0.5 | 0 | 3 | 9 | 0 |
Jak hrobnická dcerka k ženichovi přišla | 12 | 0.5 | 0 | 3 | 8 | 1 |
Kolty a tesáky | 8 | 0.5 | 0 | 2 | 4 | 2 |
Metafantasy | 12 | 0.5 | 0 | 3 | 9 | 0 |
Rámečky | 12 | 0.5 | 0 | 3 | 9 | 0 |
Slavík a Smrtka | 8 | 0.5 | 0 | 2 | 6 | 0 |
Stalo se před lety... ? | 8 | 0.5 | 0 | 2 | 6 | 0 |
Trošku mrtvé tanečnice | 12 | 0.5 | 0 | 3 | 9 | 0 |
Tvář | 8 | 0.5 | 0 | 2 | 6 | 0 |
Den v Dobré Náladě | 13 | 0.46 | 0 | 3 | 10 | 0 |
Divosi | 9 | 0.44 | 0 | 2 | 7 | 0 |
Pivo z Vejprnic | 9 | 0.44 | 0 | 2 | 7 | 0 |
Střípky vzpomínek | 9 | 0.44 | 0 | 2 | 7 | 0 |
Nečekaný host | 9 | 0.44 | 0 | 2 | 7 | 0 |
Autonehoda | 10 | 0.4 | 0 | 2 | 8 | 0 |
Vzpoura proti Bohu | 10 | 0.4 | 0 | 2 | 8 | 0 |
Budu se dívat | 11 | 0.36 | 0 | 2 | 9 | 0 |
Gwarm | 11 | 0.36 | 0 | 2 | 9 | 0 |
Superhrdina | 11 | 0.36 | 0 | 2 | 9 | 0 |
Miserere mei | 7 | 0.29 | 0 | 1 | 6 | 0 |
Aeneův dědic | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Legenda o Podivenovi | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Oko čaroděje | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Otisky našich kroků | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 6 | 1 |
Robodlak | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Strašák | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Světla a Stíny | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Tichá noc | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Zabil jsem anděla | 8 | 0.25 | 0 | 1 | 7 | 0 |
Buddha se neklidně zavrtěl | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 8 | 0 |
Krásná panna Marianna | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 8 | 0 |
Noční hlídač | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 8 | 0 |
Nové duše pro Peklo | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 8 | 0 |
Poslední džob | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 7 | 1 |
Poslední úkol | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 8 | 0 |
Stát se Smrtí | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 8 | 0 |
Vivera Militare Est | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 6 | 2 |
Vyměníme Vám mozek! | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 7 | 1 |
Za oponou | 9 | 0.22 | 0 | 1 | 7 | 1 |
Boží mlýny | 10 | 0.2 | 0 | 1 | 8 | 1 |
Ovečka dělá béé, lahváč tsst | 10 | 0.2 | 0 | 1 | 8 | 1 |
Příběh skladatele | 11 | 0.18 | 0 | 1 | 10 | 0 |
Rudá krev, bílá krev | 11 | 0.18 | 0 | 1 | 9 | 1 |
Název dořešíme později | 11 | 0.18 | 0 | 1 | 10 | 0 |
Angela (Poslední Daranského rodu) | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Azurový polibek | 9 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 |
Až na druhý břeh | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Bagr | 9 | 0 | 0 | 0 | 8 | 1 |
Boj nekončí | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Čakanie na súmrak | 7 | 0 | 0 | 0 | 7 | 0 |
Čekání na minulost | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Dědečkův příběh | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Désormais | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Dny | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Duch | 9 | 0 | 0 | 0 | 8 | 1 |
Duše draka | 8 | 0 | 0 | 0 | 6 | 2 |
Dva druhy smrti | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Kamenný stařec | 9 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 |
Kontakt | 7 | 0 | 0 | 0 | 7 | 0 |
Mladý svět | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Násilí je ošklivé | 9 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 |
Nečekaný nepřítel | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Noční směna | 7 | 0 | 0 | 0 | 4 | 3 |
ONI | 9 | 0 | 0 | 0 | 7 | 2 |
Osudová alchýmia | 7 | 0 | 0 | 0 | 5 | 2 |
Píseň pro pana Halewijna | 12 | 0 | 0 | 0 | 12 | 0 |
Posledná noc | 10 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 |
Povinnost žít, povinnost k životu | 9 | 0 | 0 | 0 | 8 | 1 |
Předurčení | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Smrt číhá ve stínech | 9 | 0 | 0 | 0 | 8 | 1 |
Sovička | 10 | 0 | 0 | 0 | 9 | 1 |
Statečný ale hlavně bohatý | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Step | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Strážce | 8 | 0 | 0 | 0 | 7 | 1 |
Stretnutie | 9 | 0 | 0 | 0 | 8 | 1 |
Světlo noci | 8 | 0 | 0 | 0 | 6 | 2 |
Svíčka | 8 | 0 | 0 | 0 | 5 | 3 |
Šagar | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Tak jo, nastal čas zničit křesťanský kult | 9 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 |
V | 10 | 0 | 0 | 0 | 7 | 3 |
Vězení hudby | 9 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 |
Vlk | 9 | 0 | 0 | 0 | 8 | 1 |
Vodopád | 9 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 |
Vysvětlení | 10 | 0 | 0 | 0 | 10 | 0 |
Záblesky | 9 | 0 | 0 | 0 | 9 | 0 |
Zkouška důvěry | 8 | 0 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Možnost věcných chyb v tabulce je zcela reálná, za případné omyly se omlouváme.
Upozornění
Chci upozornit, že jakékoliv projevy ze strany postupujících autorů můžou být brány jako porušení pravidla anonymity.
Druhé kolo
Druhé kolo probíhá na stránkách pořádajícího klubu (http://www.sfkpalantir.net), kde jsou zveřejněny všechny postupující povídky. Soutěžní práce jsou také dostupné ve společné, dokumentu s jednotným formátem ( doc, pdf). Vyhlášeny budou dvě kategorie: „odborná“, kde porotu budou tvořit redaktoři Pevnosti, členové klubů Palantír, Syndrid a Islington a pozvaní externí porotci; a „veřejná“, kde porotou budou čtenáři a návštěvníci webových stránek.
Soutěž pro veřejné porotce
Soutěž Vidoucí 2009 dospěla do bodu, kdy se jí můžete zúčastinit i vy. Jako každý rok i letos je vám otevřeno hodnocení v kategorii pro veřejnost. Pro aktuální ročník je navíc ve spolupráci s časopisem Pevnost vyhlášená soutěž o věcné ceny pro člena veřejné poroty, který se svým hodnocením nejvíce přiblíží konečnému pořadí kategorie veřejné poroty.
Způsob hlasování v druhém kole
Odborní i veřejní poroci hlasují stejným způsobem. Odborní porotci budou mít širší bodovové rozestupy mezi pozicemi než porotci veřejní. Neznamená to ale, že hlas odborného porotce bude mít větší váhu než hlas veřejného porotce, protože oba hodnotí v různých kategoriích a jejich body se nesčítají. Konkrétní bodové ohodnocení za jednotlivé možnosti bude až do uzávěrky druhého kola tajné. Porotce může/musí každé povídce udělit jednu z následujících možností:
- první místo (1/1)
- druhé místo (1/1)
- třetí místo (1/1)
- čvrté místo (2/1)
- páté místo (3/1)
- horší (3/6); tvoří doplněk, který neobsadíte předchozími pozicemi
Můžete mít maximálně jedno první místo, jedno druhé místo, jedno třetí místo, dvě čvrtá místa, tři pátá místa. Ale vždycky musíte mít alespoň jednu povídku umístěnou na příslušném místě (takže bude určitě jedna první, jedna druhá, ... a minimálně jedna pátá).
Pravidla hodnocení
- Hlasování probíhá od 1. 8. od 31. 12. 2009
- Každý má pouze jeden hlas.
- Každý porotce má právo sepsat k hodnocené povídce komentář, který bude po uzávěrce odeslán autorovi.
Jakými prostředky se bude hlasovat
Na stránkách je zveřejněn odkaz na tabulku (http://www.sfkpalantir.net/vidouci/vid09.xls), kterou pokud vyplníte a pošlete budete moci odeslat na mail koordinátora vidouci@centrum.cz spolu s vaším jménem, přijmením a případnou přezdívkou. Je možné také využívat aplikaci, která je připojovala přímo do databáze soutěže Vidoucí. Tento program běží pod JVM 1.6. Po kontaktování koordinátora na mail je možné jej využít k zápisu hodnocení.
To je podla mna vec zvyku ci clovek najde chyby na monitore, alebo nie. Ja osobne na kompe si vacsinu chyb najdem, z toho zvysku je vacsina takych, ktore som prehliadol preto, ze som ani nevedel, ze to su chyby.
Ale nechapem argumentu \"pri pisani na klavesnici sa robi viacej preklepov ako pri pisani rucne\" - co tym chcel basnik rici? Aky to ma suvis ze text vo worde (napisani prave na klavesnici) vytlacim na papier (stale napisani na klavesnici). Co mam to cele od zaciatku pisat rucne? To kde sme? Nelogicky argument. To mozem tiez napisat ze na klavesnici sa pise ovela rychlejsie, ale kedze to s tymto nesuvisi, tak to nenapisem.
Restore, ten argument je logický ve všech směrech, stačí se nad ním jen zamyslet.
Při psaní na počítači člověk opravdu naseká mnohem víc překlepů a chyb, např. proto, že se přehnaně spoléhá na automatickou opravu textu (když na mě z obrazovky neřve červená vlnovka, je všechno O.K.) nebo proto, že při překlepnutí na vedlejší klávesu může klidně vzniknout úplně jiné existující slovo, které si pak pisatel podvědomě při letmé kontrole přečte jako to, co původně zamýšlel, což se při ručním psaní normálně nestává (třeba písmena L a K si asi bude plést málokdo).
O ručním psaní jsem pak nezahlédl ani slovo, Aquila tu jen dává dobře míněnou radu o kontrolním výtisku. K textu na papíře se opravdu přistupuje jinak než k tomu na obrazovce, to můžu z vlastní zkušenosti potvrdit, obzvláště po několikadenním odstupu. Ty chyby a překlepy pak doslova bijí do očí.
A mimochodem, ten zmíněný-nezmíněný argument o rychlejším psaní je třeba právě jedním z důvodů, proč se v počítačovém textu chybám a překlepům tak daří. :-)
Ak by si niekto racil vsimnut, ja viem ze pri pisani na klavesnici je viacej preklepov, o tom som ani nepisal, ze nie je.
Ale kedze ste nepochopili, tak polopatisticky
Clovek si ma vytlacit text, lebo podla niekoho sa tam snazsie najdu chyby. (ten text je sam o sebe napisani na klavesnici, to sa nemeni ci je to na monitore, alebo na A4)
Ako s tym suvisi ze na klavesnici sa robi viac preklepov? Nijako. Teda suviselo by iba ak by nam dotycny radil to cele napisat rukou (coz ma vela nevyhod, a aj tak by to potom musel prepisat, cize problemu s preklepmi by sa nevyhol)
Opět nepochopen, Restore? Tady už vážně nemá cenu pokoušet se cokoliv vysvětlit, když pro tebe výraz \"nechapem argumentu\" znamená, že samozřejmě víš, v čem argument spočívá :-).
No nic, dál házet hrách na tvou stěnu asi nemá smysl a sypu si popel na hlavu, že jsem se o to odvážil pokusit.
Tohle je reakce na vetsinu postu, ktere napsala Aquila od pulnoci. Predem upozornuji, ze pisu bez hacku a carek, specialnich znaku atd. Na ne tento web staveny zrovna neni.
Byl jsem take asi jeden z tech nedockavych autoru... netusil jsem, ze dat na web i poradi ostatnich povidek je takovy problem. Ale co me donutilo tento post napsat je ten sadismus. Calista ve svem prispevku ten sadismus alespon doplnila smajlikem, takze se dal brat jako vtip.
Chapu, ze jsi zrejme pisici profesionalka a spatna povidka te urazi, ale kazdy mame ten svuj pisecek. Me se treba zase nelibi tyto sranky. Jako clovek, ktery se praci na webovych aplikacich zivi a ma v tom smeru i vysokou skolu, se pri jejich cteni obcas i otresu. Nefungujici kodovani v roce 2009? Nemluve o tom, co zarval validator W3S, v browserech jako Safari nebo Chrome jsem stranky radeji nezkousel.
Znami mi take davaji sve stranky k zhodnoceni, ale nikdy bych jim jejich dilo nekritizoval stylem: Webove stranky se tomu neda rikat ani s nadsazkou. Sadisty bych je take nenazyval.
Pokud jsi to myslela take zertem, tak tam ten smajlik vyslovene chybel. A uz vubec bych jim srdceryvne neoznamoval, ze jsem clovek a mam sve problemy. Reknu jim, kdy na to budu mit cas. Driv to nebude. Konec. Na urgence nereaguji.
Dovolim si rici, ze ja to mam jeste daleko horsi, predci jen k otisteni v casopise nebo knize se nedostane zadna vyslovene spatna vec. Zato spatnych developeru webovych aplikaci, kteri sva odpudiva dilka prodavaji za penize, je stale vic a vic. A to pak cloveka boli.
Pro ty, kteri maji problem s analyzovanim psaneho textu, tu mam male shrnuti:
Netvrdim, ze by se melo s autory jednat v rukavickach, ale kritika muze byt konstruktivni a destruktivni. Doufam, ze na prelomu Srpna a Zari dostanu tu prvni. Nerad bych si precetl jen: Jsi sadista, vrat se naucit carky do zakladni skoly, ukradl jsi mi X hodin zivota. A osobne se zrova na kritiku od cloveka, který precetl vsechny povidky, docela tesim.
A pokud jde o ten malý test, tak se dobrovolne priznavam k cislu 10, ale navedl me k tomu Dobrovsky a Hanka :-)
Jsem ráda, že si aspoň někdo uvědomil, že ten smajlík za zmínkou o sadistech je myšlen jako odlehčení. Já samozřejmě vím, že každý má svůj život a ten je mnohdy plný problémů. Přesto si myslím, že když už se někdo dal na porotcování v této soutěži, tak s nedočkavostí soutěžících musel počítat. :-)
Předpokládala jsem však, že snad existuje nějaká tabulka se stručným hodnocením, ze které bylo čerpáno pro grafy aktualizované během prvního kola. Jednoduchá tabulka typu \"Název povídky - ano - ano - ne - ne - ... atd.
A věčné námitky, až lehké urážky, ohledně nedokonalé gramatiky zaslaných povídek nebo zdejších přízpěvků... neunavuje vás to už? Já vím, že číst povídku plnou chyb je hrůza, ale někteří za to třeba nemůžou - tím myslím hlavně ty s nejrůznější poruchou učení. Přece to, že někdo má disgrafii, neznamená, že nemůže mít talent na napasnání poutavého příběhu? Navíc posílat někoho zpět na základní školu naučit se čárky není zárukou úspěchu. I ze základní školy úspěšně vyšlo mnoho lidí, kteří měli z češtiny trojky, protože jim prostě gramatika nejde ať se snaží sebevíc.
Já doufám, že mi dojde hodnocení povídky jako celku a ne toho, že mi tam uteklo několik hrubek.
Pojďme přibrzdit, tohle nemá smysl. Předpokládám, že autoři těch opravdu příšerných povídek sem diskutovat nechodí. Podle reakcí autorů v těchto diskuzích se jedná spíše o autory velkého množství prací z šedé zóny, tedy těch prací, co získali 0,5-1 bod a tudíž jim uniklo druhé kolo. Takových povídek bylo velké množství. Pokud někdo přesvědčil např. z devíti lidí tři, že má jejich povídka na postup do druhého kola (což odpovídá 0,5 bodu), tak ta povídka nemůže být opravdu špatná. Připomínám, že ANO se dávalo povídce, o které si porotce myslí, že má na první pětku v soutěži. Proto Harv psal, že spousta kvalitních povídek nepostoupila.
Ano, z více než 120 povídek přišla asi třetina nečitelných blábolů, které se utkají o Nevidoucího. Pokud jste si ale jisti, že vaše práce do této skupiny nepatří, tak si, prosím, naše reakce neberte osobně, na vás pravděpodobně nebyly mířeny.
Calista: ad ty poznámky o dysgrafii - podívej, to je, jako kdyby běžel závod někdo s jednou nohou chromou a pak říkal, že za to nemůže, že prohrál, že má handicap a že se to musí brát v úvahu. Nemusí. Já jako čtenář přece nemůžu omlouvat autora, že má nějakou dysfunkci nebo já nevím trauma z příšerné učitelky ze základky. Pokud si nedokáže ohlídat gramatiku sám, dobře, to se stává, ale tak má kruci koupit flašku nějakému zdatnějšímu kamarádovi, který mu udělá korekturu, než se text někam pošle. Nějaká dysgrafie fakt není omluva. Já vím, spousta lidí má tendenci mávnout rukou a říct, že gramatika přeci není tak důležitá, že mnohem důležitější je, když má někdo dobré nápady, je originální atp. Ale to není pravda. Dobré dílo prostě musí být dobré po všech stránkách - a pokud budu číst sebeoriginálnější text a bude samá hrubka, po půl stránce ho prostě odložím, ať je po jiných stránkách jakkoliv dobrej. Kvalitní povídka prostě musí mít v pořádku všecko - nápad, atmosféru, jazyk, gramatiku i typografii. Pokud nemá, pak to není dobrá povídka. Je to jako kdybys někomu navrhla parádní moderní kuchyň, ale neudělala tam sporák, protože ho neumíš. Taková kuchyň může být sebekrásnější, ale je úplně na nic. Jednoduše: pokud si jako čtenář koupím knížku, tak mě nezajímá, jestli je autor jednoruký slepý dysgrafik. Nezajímá mě, jestli je mu patnáct nebo padesát. To je jeho problém. Mě zajímá knížka - a pokud se mi nebude líbit, budu naštvaná. A nebudu si říkat \\"no jo, ale ono je tomu autorovi teprve dvacet, takže to sice stojí za houby, ale on se to chudáček ještě naučí.\\" To mě prostě jako čtenáře, jako někoho, kdo za to platí, absolutně nezajímá.
A jinak úplně chápu, že právě gramatická stránka porotce pořád tak vytáčí, protože si myslím, že gramatika je zrovna ta část tvorby, která se dá ohlídat úplně nejsnáz. Autor může mít třeba trochu smůlu, že se tématem povídky trefí zrovna do něčeho, co se v ročníku vyskytlo častěji, může mít tu \\"smůlu\\", že je mu sedmnáct a zrovna ho berou příběhy o upírech, ale nic ho neomlouvá od toho, že pošle gramaticky zprasený text, protože najít ve svém okolí někoho gramaticky zdatného snad proboha nemůže být pro nikoho zásadní problém. A v mnoha případech toto právě vypovídá o tom, co porotce štve nejvíc - o tom, že se autor nad tím textem vůbec nezamyslel, nepřečetl ho po sobě, nezkontroloval, ale vesele ho odeslal a nechal spoustu dalších lidí nad ním trpět. :o)
(Podotýkám, že nejsem porotce, ale autor. A čtenář. :o) )
No nevím, možná jsem jen ta výjimka potvrzující pravidlo, ale v mém případě bylo sehnání někoho, kdo by po mně povídku přečetl a opravil případné hrubky, nadlidský úkol. Já jsem totiž ten případ, který z gramatické části českého jazyka míval trojky s odřenýma ušima, ale tím se neomlouvám. Prostě je dost pravděpodobný, že mi tam pár hrubek zůstalo a to z jednoho prostého důvodu. Ten, kdo by tyto chyby našel a opravil, nebyl za žádných okolností ochotný přečíst fantasy. A naopak ti, kteří by si fantasy povídku klidně přečetli, jsou na tom s gramatikou tak jako já nebo ještě hůř.
Ono prostě nic nejde brát globálně. Tím však opravdu nechci nikoho, ani sebe, omlouvat, jen upozorňuju na možnosti.
A ano, u normálních povídek, které neměly problémy s gramatikou, se předpokládám většina porotců snažila o konstruktivní kritiku. Za sebe mohu potvrdit, že jsem hodnocení věnovala hodně času, často jsem normální povídku četla třikrát, poprvé pro celkový dojem, podruhé jsem si dělala výpisky a potřetí z odstupem několika dní. Počítejte ovšem s tím, že vám přijdou občas i protichůdné názory. Jak už tu někdo z autorů psal, upozornění na problém začal brát vážně, když mu ho vytkli dva různí lidé. Pokud jste tedy napsal normální povídku a nepostoupila, tak spíše než narážky na vaši neschopnost se dočtete třeba o potřebě krátit a škrtat některé pasáže (obvyklý problém).
Zoufalé výkřiky o potřebě vyhazovat autory z okna se týkají povídek, ke kterým se konstruktivně nedá poradit nic jiného než smazat, ty nebylo třeba číst vícekrát, problém býval to dorazit i jednou. Jak jsem již psala, vy jste schopný evidentně sepsat souvislý text, takže bych se tohoto typu typu kritiky neobávala.
Ostatní už napsali všechno důležité, především plně souhlasím s Alyssou, tak už asi zbývá jen dodat, že tyto stránky mi v Google Chromu fungují bez problémů ;-). (Také reakce na Valentina.)
Tak to asi vnimame jinak definici, ze stranky funguji :-) Ta diakritika je spatne i v Chrome, takze nefunguji :-) Ale to je mozna profesionalni deformace :-) Ale nutno rici, ze se musim autorovi redakcniho systemu omluvit, po prohlednuti v Chrome a Safari to zase neni s podporou browseru az tak spatne... uz sem videl horsi pripady :-)
Reaguju na nedočkavé a otrávené stížnosti autorů - ne, dát na web pořadí ostatních povídek takový problém není, ale Harv je v současné době konečně na dovolené, mimo internet, a za něj to nikdo neudělá. Dneska se u mě zastaví, takže je možné, že spolu něco málo vytvoříme a zveřejníme. Třeba množství Ano a Ne jednotlivých povídek.
Tak dlouhý termín na rozeslání hodnocení autorům je tam proto, že všechna hodnocení (a je jich přes tisíc!!!) musím přečíst a opravit, aby tam nezbyly žádné pravopisné chyby, překlepy a podobně - a my tak nedávali špatný příklad autorům.
Pokusím se to udělat co nejdřív, ale taky jsem jenom člověk s nedodělanýma zkouškama a diplomkou na krku.
A v bodu 10 Aquilina testu, má být *soudě*, nikoliv *soudíce*, protože podmět je v jednotném čísle. ;)
K té tabulce... říkala jsem si, že pokud by něco takovýho bylo, tak by jistě všichni nepostupujícíc ocenili aspoň tuhle ochutnávku vlastního ohodnocení. To v případě, že by byla hotová a stačilo by komukoliv s přístupem k tvorbě tohoto webu párkrát kliknou a něco upravit a bylo by to.
Jinak šlo hlavně o mé vlastní vyjádření nedočkavosti. Dovolenou samozřejmě nikomu kazit nechci, naopak přeji všem porotcům, aby si ji užili, je rozhodně zasloužená. :-)
A bude otravné, ak sa spýtam, dokedy má dovolenku?
Posielal som mu jednu otázku technického zamerania a rád by som vedel či a kedy mám čakať odpoveď.
Ďakujem
\'Dovolim si rici, ze ja to mam jeste daleko horsi, predci jen k otisteni v casopise nebo knize se nedostane zadna vyslovene spatna vec.\'
Nezlob se na mne, ale timhle si potvrdil, ze se v tom vubec nevyznas. Vylozene spatny veci se tisknou, dokonce i knizky se z nich delaji. V podstate vetsina del, co chodi do nakladatelstvi, je necitelny skvar a sem tam nejaky proklouzne. To, ze ty je nectes neznamena, ze nejsou.
Nikdy jsem taky netvrdil, ze se v tom vyznam. Nevyznam, k tomu se klidne priznam. Mym oborem je uplne neco jineho, psani je jen konicek. A popravde, ja o nejakou salodlouhou internetovou diskuzi a pripadny flamewar nemam ani zajem (v praci na to stejne nebudu mit cas). Zkratka si myslete si o tom, co jsem napsal, co chcete. Klidne si poklepejte i na celo nebo me zdrbnete v nejake sve soukrome diskuzi, ale nechame tuhle diskuzi radeji nazorum na postupujici povidky. Ja si je hodlam zitra v praci vytisknout a v metru budu mit alespon co cist.
Ad tisknuti povidek na papir, to je imho vec nazoru. Ja to treba nepotrebuju delat, jsem zvykla cist z pocitace. (Mame totiz hromadu skrupt elektronicky, takze jsem fakt zvykla se z kompu i ucit, natoz opravovat chyby.)