Palantir
oddělovač

Předsudky ve fantasy

Literatura > Fantasy | 10. 07. 2002 20:27:08 | autor: Harv

    Fantastická literatura je už vymezená svým názvem. Příběhy v tomto subžánru hlavního proudu vyprávějí vlastně o představách, vymyšlených světech. Ačkoliv se jedná o fikci existují v ní jakási pravidla, mýty a já se domnívám, že dnešní doba nepsanými zákony pozvolna otřásá či je dokonce láme přes koleno.
    Věc, která dělá fantastiku fantastickou je ona zmiňovaná představivost. Z pravidla se nejvíce projevuje tam, kde nemáme dostatek výrazných znaků pro přesnou vizi. Pěkným důkazem, kde se ještě nestačil stereotyp vytlačit obrazotvornost, je jeden z pilířů fantastiky- drak. Drak, a němž staví hlavně žánr fantasy, je naštěstí (živím) důkazem toho, že zatím nikdo neovlivnil čtenářskou obec natolik, aby existovala pouze jediná forma či podoba. Často krvelačné okřídlené monstrum, ale i přemoudrý a plachý bezkřídlý plaz je tady totiž po dlouhé věky. Možná, dokonce od pravěku. Staré mytické zvíře je různorodé a rozdílná podoba v našich představách ho dělá jedinečným. Jsem tomu rád, že každý si představuje svého draka jinak, že každé to dračí vejce vyvrhne naprosto jiné stvoření. Ale samozřejmě nesmíme brát naší představu za jedinou a říkat: "To drak není."
    Naproti tomu jsou zde jiné klasické elementy fantasy. Kupříkladu elfové. Kéž by dnešní představa elfů byla pouze módní vlnou. Podle jednoho mého kamaráda jsou elfové krásní, štíhlí, ztepilí, moudří a dlouhovlasí. Nic ba na tom nebylo, kdyby před výčtem vlastností nepoužil slůvko "Jen". Vše se bohužel řídí podle jediné klasické předlohy, tolkienovi. Námitky proti mistrovy Tolkienovi nemám, ale jeho "důkladně naklovaní" elfové s dlouhými a světlými vlasy mi poslední dobou lezou už nejenom krkem. Je velikou smůlou, že lidé si na ně pomalu začínají zvykat a to hlavně díky kreslířům či filmařům, kteří nám podstrkují tuto vizi. Kamaráda, kterého jsem již citoval, dokonce pobouřilo, když jsem v jedné své povídce upustil od standardu a zvolil krátkovlasého elfa a co víc- černocha. Nechci mu samozřejmě vnucovat svojí verzi- různé elfy, ale nejsem prostě zrovna nadšen degenerující rasou, kteří vytvářejí záměrně incesty, aby si zachovali barvu pleti a vlasů.
    Dalším předsudkem je upír či vampír. Ten je tak napůl cesty mezi elfy a draky. I "Vysavač krve" je tu po celé věky. Ale právě jeho postihla jedna z těch módních vln. V představách se dnes upír- či snad vamp vyskytuje většinou jako super atraktivní top modelka s dokonalou postavou a účastnou touhou ochutnat krev. Nic proti krásným vampírkám, ale trochu nám právě oslabují naší představivost, i když zrovna ne tu sexuální.
    Jak ovlivňování přečkat aniž by jsme ztratili obraznost. Vyloženě to nejde. Kdyby fantasy neovlivňovala své čtenáře a potažmo i budoucí spisovatele, psali bychom dnes asi o čárách světla. Ale fantastika by neměla být jen ódou na klonované elfy. A právě teď jsou na tahu ti mladí autoři, spisovatelé, kreslíři. Doufejme, že se budou prát za odlišnost.
   


Průměrné hodnocení: 0 :: Počet zobrazení: 122436

Přidat komentář Přidat komentář:

Jméno:
*

E-mail:


Hodnocení:
Na obrázku je...
kontrolní obrázek

=*
Komentář:



* povinný údaj
 
:: (1 - 20 z 20) :: od nejstarších :: úrovňově ::
Julianne - 2007-10-29 15:41:43

Vzpomeňte si na film Kouzelná země skřítků, pokud ho znáte. Elfové jsou tam maličcí, mají křídla a s tou svou vznešeností to až přehánějí a na skřítky pohlížejí svrchu.
Dřív takhle elfové vypadali skoro vždycky - malinkatá okřídlená bytost, a často dost zlomyslná!
Můžou si vypadat, jak chtějí. Elf-černoch není výmysl antirasistů, ale prostě další bytost, co je na tom? Nechápu, jak někomu může vadit. Každý autor má právo si vybrat, jak budou jeho fantasy tvorové vypadat.
Mimochodem, v Pánovi prstenů má Legolas hnědé kudrnaté vlasy na ramena! Docela mě pak překvapilo, když jsem ho viděla ve filmu...

G - 2007-05-30 14:33:51

Fuj, elf cernoch! Dnesni atni-rasisti to uz opravdu prehaneji..

Nytheas - 2006-01-10 00:00:00

Recaiver :: 6. 1. 2003

Myslím, že vím co tím, chceš říct, ale musíš brát na vědomí, že elfové jsou bytosti, které vytvořil J.R.R. Tolkien

A ty musíš brát na vědomí, že o Elfech psal už W.Shakespeare

Kloves - 2005-11-20 00:00:00

Myslím, že tvůj článek je opravdu dobrý a dobře napsaný. Chápu, o čem se snažíš mluvit a rozhodně souhlasím. Jakmile si lidé zvyknou na určitou představu, odmítají se jí pak pustit. Mám podobnou z zkušenost jako ty se svým přítelem. Jen s tím rozdílem, že u mě se jednalo o národ upírů, u nichž nešlo při pití krve o potravu. Takže se drž a nenech si vyvrátit svůj názor, je nás více, kteří mají podobný.

VortaVor - 2005-08-21 00:00:00

.....Co kdyby si lidi představovali pod pojmem elf malýho skřítka s xichtem Rákosníčka? .....

Ale muj elf tak nějak vypadá, a má včelí křidýlka a mlsá med !!!

Elbereth - 2004-05-03 00:00:00

Napsal jsi to celkem dobře a je chvályhodný, žes na to upozornil. Ale že lidi si zvykaj na Tolkienovský-filmařský elfy, není až tak špatný jak to popisuješ. Mohlo to dopadnout taky mnohem hůř. Co kdyby si lidi představovali pod pojmem elf malýho skřítka s xichtem Rákosníčka? :-) A s tou povídkou... jestli tvýho kámoše štve elfí černoch nebo povídka sama-ne že by byla tak hrozná, (ještě sem ji nečetla) ale můžeš být rád, že fantasy vůbec čte. Pošli mi ji na e-mail, ale recenzi nečekej dřív než v červenci- superinteligentní rodiče mi zakázali kompa:-(

Roggy - 2003-11-30 00:00:00

Sapkowski měl spoustu úplně jiných elfů než Tolkien, Šlechta je má taky, ve filmu dračí doupě jsou prý elfové černoši (nevím, neviděl jsem, jenom slyšel) a to se úž vůbec nemusíme bavit o shadowrunu, tam mám dojem nosí číra a hulí jednoho jointa za druhým, já bych to tak katastrofálně neviděl. A to jsem určitě jmenoval jen zlomek toho rozdílného, co je.

Zdenek - 2003-11-25 00:00:00

To mi připomíná, že jsem někde četl, že v dobách minulých se většině mýtických bytostí říkalo prostě elfové.

DonNight - 2003-11-25 00:00:00

Jo jo, globalizace se nevyhla ani fantazy příšerám. Kdybys dneska někomu ukázal, jak si představovali elfa před nějakými tisíci lety, tak by ho taky mohl označit za divnýho skřítka. Ale s tím nic neuděláš a bude hůř. Viděls někdy v poslední době třeba nějakou známou hru, kde by elf nebyl vysoký, celý v zeleném a lučištník? A máš začarovaný kruh. Jeden tvůrce předloží postavičku. A spotřebitel ji chce i příště od jiného tvůrce stejnou.

Viracocha - 2003-09-21 00:00:00

Hm, takže tobě vadí světlovlasí elfové-běloši? A takhle Klingon-běloch, hobit o hlavu větší než člověk (ano, měl jsem tu čest) nebo jezerní obluda posedlá sběratelstvím známek ti nepřidou vůbec, ale vůbec divný?

Harv - 2003-01-29 00:00:00

Potom to má teprve ten správný účinek:-)

Recaiver - 2003-01-13 00:00:00

A to uz stoji za to to vyzkouset!!! :-) Proc ale celemu svetu?

Harv - 2003-01-12 00:00:00

...vzít jakoukoliv bytost a předvést jí světu...To znamená stát se slavným světovým spisovatelem. Nechci být pesimista, ale i realista naklonění k utopismu by pravil, že moje šance jsou jedna ku bilionu.

Recaiver - 2003-01-11 00:00:00

Tak tak, bili blazni do toho nebudou mluvit! :-)

Ohledne Tolkiena....bylo to jeho pravo:-) Vyber si nejakou historickou resp. bajnou bytost a predved ji svetu ve svem svetle. A nikdo nema sanci ti do toho nic rict:-) Nicmene nemuzes cekat, ze nekdo bude potom chtit prechazet na neco co potom vymysli nekdo jiny.....a proc? Protoze ty jsi byl prvni:-)

Harv - 2003-01-10 00:00:00

2Saruman S bílejma bláznama se nebavím.

Ohledně toho Tolkiena. V tom, že spousta lidí zná jen ty t. elfy je vlastně to na co se tady hlasitě obořuju. Právě tímhle vznikají ty přdsudky...že to vypadá jen takhle...

Saruman - 2003-01-09 00:00:00

Takže... Čeština vás obou je naprosto strašná (výdáme, stryktne, gramatické nesmyslnosti), ale to zas tak nevadí.

Není Tolkiene, ale Tolkien.

A Harv zjevně nemá ponětí o tom, jak má takový "dokonalý árijec" vlastně vypadat...

Recaiver - 2003-01-07 00:00:00

No pokud to beres takhel tak mas nejspis pravdu...az tak do podrobna jsem se time nezabyval. Ale rekni me kolik lidi ano? Myslim si ze nejmene 95% populace zna elfy stryktne, takove jake je predvedl Tolkiene.

Harv - 2003-01-07 00:00:00

Elfové nejsou dílo J.R.R. Tolkiena, on je bral ze severských bájí. Tam vypadali jako malý skřítci. Upravil si je do podoby, kterou dnes výdáme, ale to neznamená, že by tuto představu nemohl nikdo změnit, že by měli být elfové dokonalí árijci. Rozmanitost je tak krásná vlastnost, její příčinou můžeme vnímat krásu.

FANTOMAS - 2003-01-06 00:00:00

Byl jsem zde: FANTOMAS!!!

Recaiver - 2003-01-06 00:00:00

Myslím, že vím co tím, chceš říct, ale musíš brát na vědomí, že elfové jsou bytosti, které vytvořil J.R.R. Tolkiene. A nevím jestli je na místě měnit nebo zpochybňovat něco co vzniklo v cizí hlavě a je to čistě smyšlené. Například T. Pratchett upravil elfy celkem radikalne. Ale ohledne upiru mas pravdu. Upír není jednou osobou vymyšlená bytost, ale z legend či bájí bytost vzešlá. Proto by mělo být naprosto normální tyto bytosti vytvářet podle libosti:-) Diky


:: (1 - 20 z 20) :: od nejstarších :: úrovňově ::

oddělovač
Stránky běží na redakčním systému Rivendell v2.0 -- Jarník, 2006
Tyto stránky jsou uvedeny bez jakýchkoliv záruk, co se spolehlivosti, přesnosti, trvanlivosti a dalších biomagických funkcí týče, a rádi bychom vás upozornili, že SFK Palantír zvláště neodpovídá, nezaručuje, ani nedoporučuje nějaké, respektive jakékoliv, shlížení těchto stránek a odmítá nést zodpovědnost za jejich použití jak návštěvníkem, tak jakoukoliv jinou osobou, entitou či božstvem.