Palantir
oddělovač

Crushing Bliss

Různé > Hudba | 27. 05. 2005 19:38:17 | autor: Harv

Loňský rok byl pro hudbu úspěšný. Kromě dema Navarů v nové sestavě:-), proběhla Superstar, která bezesporu rozvlnila český showbusiness. Také se objevila řada zajímavých věcí. Po koncepčním Nanoalbu od Tatabojs bych vám chtěl představit další pozornostihodný projekt. Crushing Bliss, soundtrack bez filmu.
   
    Ptáte se, kdo se za tímto podivným názvem skrývá? Jsou to doslova matadoři české popmusic - Roman Holý a Ondřej Brousek. Pro pořádek pány představím, jak se sluší a patří.
    Roman Holý je takový hudební workoholik. Nejenže dělá hudbu k reklamám, je autorem znělky Vachlerových Českých lvů a Kinoboxu, je také zakladatelem a činovníkem v mnoha hudebních projektech. Například J.A.R. (Jednotka Akademického Rapu), soulový Sexy Dancers a naposledy funkový Monkey Business a určitě pár dalších projektů, o kterých nevím.
    Herce a hudebníka Ondřeje Brouska jsme mohli vidět například v Hřebejkových Pelíškách, kde ztvárnil Etiena (teda alespoň doufám, že to byl on, abych vám nekecal:-)). I když nechci snižovat Ondřejovy hudební schopnosti, proslul hlavně tím, že si vzal o pár let starší Adélu "GoGo" Gondíkovou. Samozřejmě je to znamenitý hudebník a (stejně jako Roman) člen Monkey Business.
   
    Crushing bliss, což bych přeložil jako "Zdrcující štěstí", je ovlivněná předešlou prací obou autorů.
    Právě této věci jsem se bál, pokud by se to projevilo ve větší míře. Takže když jsem album slyšel poprvé, zhrozil jsem se. Pustil jsem si úvodní Laura Main Titles a on se z reproduktorů ozval typický i když zajímavý funky rytmus. Mé uklidnění přišlo až ve chvíli, když jsem zjistil, že to, co zpočátku duní na pozadí, je MOHUTNÝ orchestr. Ten o sobě dává už od konce první minuty setsakramentsky vědět. Melodická linka se nám rozšiřuje a orchestr se pozvolna rozehrává. Ještě předtím, než by poutavá kombinace funky a orchestru začala nudit, přidá se vzdálený ženský zpěv. Předvede se nám také klaviatura Ondřeje Brouska a vše směřuje do mohutného finále. A to jsem teprve u první skladby.
    Chtě nechtě si musíte pod hudbou představovat záběry z neexistujícího filmu. Tak to autoři vymysleli. Pokud by to byl film podle tvůrců, výsledkem by bylo drama s přesahem do chytrého thrilleru. Ale na jejich názor nedejte, sami k tomu vyzývají. Zkrátka zavřete oči a staňte se na chvíli režisérem. Jaký bude ten váš film? Hudba vám k tomu pomůže.
    Podle mě by film mohl být soundtrackem k nějaké komiksové gangsterce, o sporu v mafiánské rodině. Má pro to předpoklady.
    Skladba Un Glabro Mola, která by, kdyby slovo bezpečí mělo být přeloženo do zvuku tónů, mohla toto slovo zastupovat ve slovníků, mi v jedné části velice připomněla hudbu k Batmanovi. Má klasický komiksový sound. Spojení sboru a smyčců na mě tak působí. Ve stejné skladbě se nám velmi dobře představí ženský element projektu, zpěvačka Ema Brabcová, další stavební kámen desky, kterou můžete znát z kapely Knoiba. Její zpěv na mě působí často melancholicky, konejšivě, někdy dětsky.
    Všechny instrumentální skladby jsou velmi atmosférické. Někdy by se v posluchači krve nedořezal, tak jsou napínavé. Naopak jiné, jako The Barn, jsou v mnoha ohledech romantické. Jiné jsou teskné, On The Hillside. Trauma je dobrodružné. Titulní Crushing Bliss si nedovedu zařadit jinam než do titulků po odpálení nějaké drtivé pointy.
    Pod jednotlivými skladbami si můžete představovat cokoliv. Třeba jako já zabijáka při Man With Golden Butterfly.
   
    Četl jsem, že původně se počítalo s titulem bez jediné indicie, bez uvedení skutečných autorů, a to včetně bookletu s fiktivními fotkami z natáčení. Z nápadu sešlo. "Kdo by si kupoval desku k filmu, který nezná," řekli si tvůrci, a tak můžeme na bookletu obdivovat fragmenty malby Mikuláše Lubomírského. Jako člověk poznamenaný uměním, musím dodat, že kdyby se na přebalu neobjevovalo tečkované písmo, působící jako odpudivý element, a hřbetu, který je taktéž vytržen z kontextu, bylo by to daleko lepší.
   
    Má recenze spěje ke konci, nebrečte/nejásejte. Ještě pár řádků zhodnocení.
    Co jsou hlavní aktiva Crushing Blissu? Jednoznačně olbřímí symfonický orchestr. To je to, z čeho se pravděpodobně posadíte na zadek: dvě desítky houslí, desítka viol, půl tuctu kontrabasů a cell, trumpety, trombony, klarinety, bubny. Zpěv sboru pražského rozhlasu. Výborný živý zvuk. Něco přes 70 hudebníků. Na českou kotlinu se autorům podařilo sehnat dost dobrých hudebníků, úctyhodný výkon.
    Na desce se dočkáme také mnoha hostů. Ve skladbě Down Boy zazpívá s Emou podivný duet Anděl Dan Bárta a příznivci Romana Holého se dočkají i zpěvu svého miláčka. Ovšem ne uhřátých soulových výkřiků, ale hlubokohlasému bručení.
   
    Roman Holý a Ondřej Brousek jsou průkopníci. V Čechách zprofanovali soul, rap, funky. Teď zkombinovali zvuk velkého symfonického orchestr a elektroniku v soundtracku bez filmu. Člověk si říká, kde na to berou odvahu a prachy:-). Zbývá dodat: "poslouchejte Crushing Bliss a představujte si svůj vlastní film."
   
   

oficiální stránky Crushing Bliss
Crushing bliss Original score by Roman Holý and Ondřej Brousek
Hodnocení: 6/10
Celkový čas: 48:42
Skladby: Laura Main Titles, Un Glabro Mola, Down Boy, On The Hillside, Laura Reprise, The Barn, Major Negative, May Theme, The Barn Return, Trauma, Crushing Bliss, Elegy.
   
   


Průměrné hodnocení: 0 :: Počet zobrazení: 3140

Přidat komentář Přidat komentář:

Jméno:
*

E-mail:


Hodnocení:
Na obrázku je...
kontrolní obrázek

=*
Komentář:



* povinný údaj
 

oddělovač
Stránky běží na redakčním systému Rivendell v2.0 -- Jarník, 2006
Tyto stránky jsou uvedeny bez jakýchkoliv záruk, co se spolehlivosti, přesnosti, trvanlivosti a dalších biomagických funkcí týče, a rádi bychom vás upozornili, že SFK Palantír zvláště neodpovídá, nezaručuje, ani nedoporučuje nějaké, respektive jakékoliv, shlížení těchto stránek a odmítá nést zodpovědnost za jejich použití jak návštěvníkem, tak jakoukoliv jinou osobou, entitou či božstvem.