Palantir
oddělovač

Star Trek: Nemesis

Různé > Filmy | 13. 09. 2003 12:56:13 | autor: BEM

Režie: Stuart Baird
Předloha: Gene Roddenberry
Herci: Patrick Stewart - Cpt. Jean-Luc Picard, Jonathan Frakes - William T. Riker, Brent Spiner - Data/B-4, LeVar Burton - Geordi La Forge, Michael Dorn - Worf, Marina Sirtis - Deanna Troi, Gates McFadden - Dr. Bewerly Crusher, Tom Hardy - Shinzon
Žánr: Star Trek

"Never give up, never surrender!" - Cpt. Quincy Taggart, Galaxy Quest

Star Trek: Nemesis

Star Trek: Nemesis, jak už název tak trochu napovídá, je další z dlouhé řady filmů z populárního světa Gena Roddenberryho - startrekovského universa, kde na jedné straně stojí ti hodní alias Federace a na druhé straně ti zlí, co vždy musí prohrát, alias Klingoni, Romulané a také třeba ti roztomilí Borgové. Tak tomu totiž vždy bylo, je i v tomto filmu a nejspíše bude i ve filmech následujících. V tomto článku, který hrdě navazuje na články předcházející, recenzující díla, která pravděpodobnech nikdy neuvidíte (ST:N se jim z rozhodnutí distributora vyhnul širokým obloukem a zamířil si to rovnou do regálů videopůjčoven.), se pokusím nastínit kvality a případné nekvality Star Trek Nemesis.

Rybí hlavy útočí...

Nejprve něco k ději, respektive příběhu. Zde si tak trochu musím postěžovat, ale poslední dobou sleduji fenomén, který se dá stěží přehlédnout, a přestože je víceméně logický, není v žádném případě zanedbatelný. Oním jevem je skutečnost, že devadesát procent hrané a animované filmové produkce, jejíž jádro spočívá v nějakém tom seriálu, vykazuje opravdu hutné a jasné symptomy něčeho, čemu se říká "filler". Ač je to zjevně nevyhnutelné, zcela jistě to poté filmu ubírá na kvalitě, už jen tím, že nemůže mít žádný překvapivý děj, natož nečekanou pointu. V podobném duchu se nese i tento film, jehož jediná návaznost na předchozí filmy je větší plešatost páně Picardova (tento postřeh (c)Jarník 2003). Jistá osoba, Shinzon z Rému, jenž sám byl výsledkem jednoho romulanského projektu, ale nové vládě se stal jaksi nepohodlný, a tak byl přeřazen na práci do dolů, chce osvobodit Rémany z područí Romulanů a přitom rozprášit Federaci a zničit Zemi, k tomu mu dopomáhej jeho věrný poskok, armáda, bitevní vesmírná loď s "cloaking device" a jedna ultrasilná superzbraň. Jelikož byl ale výsledkem již zmíněného projektu, který se tak trochu nepovedl, potřebuje ještě "prohodit pár slov" s Picardem. Ještě před těmito událostmi je ale na jisté planetě nalezen "rozložený" prototyp androida, který se nápadně podobá androidovi na palubě Enterprise - jeho další osud se prolíná s hlavní dějovou linií a doplňuje ji. Je nad slunce jasné, že taková hrozba pro intragalaktický mír, jakou představuje Shinzon, nemůže Picarda nechat klidným, a proto se směle vrhá do vyjednávání. Co je ovšem ještě jasnější, je, že Shinzon se nenechá jen tak přemluvit...

Destrukce

Co se týká děje, měl bych jen několik drobných poznámek. Především ho lze těžko označit za originální - politických čachrů, militaristických bláznů a temných hrdinů s ještě temnější minulostí, která je naplnila zlostí ke každému, kdo se jim nepodobá, jsem viděl nepočítaně, například ve Star Wars. Konec příběhu jako takový jsem už naznačil v prvním odstavci, takže ani zde se žádné překvapení nečeká. Z celé důležitější posádky Enterprise, zjevně v zájmu zachovat si možnost natočit další filmy, zemře jen jediný člen, a protože se zde projevuje jistý sklon stranit lidem a ostatním rasám, je celkem jasné, na kom je řada. I když důsledky jeho smrti autoři v závěru na jednu stranu rafinovaně (z pohledu tvůrců) a na druhou levně (z pohledu mého) zmírňují, patří tato událost paradoxně ke světlejším momentům filmu, který jinak postrádá originálnější pojetí děje. Přestože je příběh relativně přímočarý a klišoidní, je v něm několik menších nelogických momentů. V jedné chvíli je řečeno, že na cizí loď se zapnutými štíty se nelze teleportovat, což ovšem ve chvíli druhé asi o půl hodiny později, kdy ona cizácká loď má stále 70% štítů, najednou lze. Zajímavé také bezesporu je to, že štít chrání loď pouze proti zbraním, nikoliv proti srážce s jinou lodí, což autorům umožňuje natočit vcelku ucházející scénu Enterprise jako kamikaze. Další nelogická věc je konstrukce Enterprise; z jakého důvodu musí být můstek v nejsnadněji zasažitelné části lodi?

Awaiting your decision, sir!

Film obsahuje klasické propriety Star Treku - nízkorozpočtové humanoidní mimozemšťany a rádo-by esotericky a vědecky znějící hantýrka (Jen pro představu - thalaronová radiace, pozitronická signatura,...), přičemž toto neuvádím jako klad nebo zápor. Každý ať se svobodně rozhodne, zda je to dostatečný důvod film nenávidět nebo zbožňovat. Možná, že je ale lepší, že používají taková slova, protože když chtěli seriózně popsat účinek již zmíněné megazbraně, řekli pěkný nesmysl ^_^. K tomu se ještě přidává dlouhá stopáž vesmírných šarvátek a bojůvek, které jsou na standardní úrovni pro film, tudíž nikoho neohromí, plus nějaký ten off-road závod na písečné planetě, pár výbuchů a něco vtipných hlášek, které nepůsobí příliš rušivě a lze je označit za pozitivum. Hudba ničím neupoutá, a tak vás nejspíše zaujme jen klasický startrekovský motiv na začátku a v titulcích, protože jinak se autor do nijakých muzikálních experimentů nepouštěl. To, co se ve filmu opravdu příliš často nevidí, je myšlenka. A v tomto případě je nutno říci, že Star Trek Nemesis nezklamal, neboť obsahuje letmo zpracovaný motiv ovlivnění osobnosti člověka jeho genetickou výbavou a prostředím, který zprostředkovává jak v robotické (android), tak v organické (klon) podobě, a dále také motiv humanity a spolupráce, jenž můžeme nalézt téměř v každém dílu seriálu.

Kanpai!

Pro trekkies je tento film povinností a podívají se na něj, i kdybych sem psal cokoliv. Na druhou stranu, těm kteří nejsou trekkies, a přesto jeví o tento fenomén alespoň minimální zájem, ho stěží mohu doporučit jakožto film, kterým by se měli začít nořit do roddenberryovského vesmíru, neboť je veskrze průměrný, po stránce příběhové podprůměrný, a ani o něco lepší efekty ho nezachrání. Raději se podívejte na Galaxy Quest, pokud máte alespoň trochu smysl pro humor, pobavíte se lépe.

Hodnocení: 4/10 (mike 4.5/10)

10)



Průměrné hodnocení: 0 :: Počet zobrazení: 236801

Přidat komentář Přidat komentář:

Jméno:
*

E-mail:


Hodnocení:
Na obrázku je...
kontrolní obrázek

=*
Komentář:



* povinný údaj
 
Korchy - 2003-10-03 00:00:00

2B.E.M.: V jednom s tebou naprosto souhlasím - tj. nikdo nemůže napsat zcela objektivní recenzi. Na to ostatní máme asi zcela odlišný názor (no proto jsme vlastně lidi, že?.. :-) Jedinou mou výhradou - uznávám, že velmi nevhodně vyjádřenou (tímto se ti ještě jednou omlouvám) - bylo ono zpracování celé recenze -> přeci, když něco o něčem píšu měl bych ono něco dobře znát - čili dobrá znalost filmu implikuje dobrou recenzi (v možnostech onoho člověka), ale jak jistě víš z matematiky implikace není to samé jako ekvivalence, že podnět implikuje výsledek neznamená, že výsledek nutně implikuje (vlastně ani nemůže) onen podnět - no to sem zas odběhl, ale v podstatě se tu snažím vyjádřit toto: V tvé recenzi se objevuje řada fatálních chyb (viz ten transport...) z čehož usuzuji, že si onen film mnohokrát neviděl (nejméně bys ho musel vidět aspoň tak 4-6 krát, aby ti nemohly uniknout ony jisté detaily) čímž se dostávám k důkazu mého předpokladu -> tzn. tvá recence je špatná... Jak jsem pochopil asi i ony detaily nezmění tvůj pohled na tento film, ale poté bych onu rezenci bral (je to vyjádření tvého názoru - jak si mi sám napsal) a asi bych se neozval - možná bych řekl, že nesouhlasím... toť vše. Mně prostě vadí (či je to dobře nebo špatně nevim), že někdo něco haní i pod tíhou špatných (prakticky lživých) argumentů. Jinak závěrem bych chtěl říci - ano sem hodně velký fanda Star-Treku -> má recenze by asi hodně zaváděla, ale na druhou stranu, proto jsem přeci žádnou nepsal (a případná reakce je jen vlastní vyjádření)... :-))<br>No nic to je asi vše co jsem chtěl říci. Jinak některé tvé recenze jsou zajímavé - tak ti přeju ještě mnoho dalších, jen prosim tě - než něco napíšeš koukni na ten film vícekrát, ať tam pak nejsou dost závažný chyby (v té recenzi). Jinak promiň Jarníku, že jsem zase reagoval, ale myslim, že tentokrát to bylo k onomu článku a tudíž to sem patří. Zdravim... :-))

Sordid - 2003-10-03 00:00:00

Korchy, Korchy... zparvé, dívat se na film šestkrát aby člověku neunikly detaily je nesmysl, protože za á) by to bylo na celý den a za bé) detaily jsou detaily, tudíž nepodstatné.<BR>

Zadruhé, recezni jsi nenapsal, protože ji nemáš kde uveřejnit a nikdo by o ni stejně nestál, nikoli proto, že by byla zavádějící. Zavádějících recenzí jsou všude hromady.

Korchy - 2003-10-04 00:00:00

2Aleš: Dobře, 6x je možná přehnaný, ale když už se na to koukne člověk jen jednou, pak by měl psát recenzi, která je víc obecná než podrobná -> prostě neměl by se zaobírat detaily u kterých si není jist... Protože poté se může najít někdo (jako já a věř mi, že jich je víc) komu to hodně vadí - né ten názor, ale fakta v něm chybně uvedená. Jinak možnosti uveřejnění sem měl - 1) mám svůj web - návštěvnost tak 300 lidí za měsíc (na to, že tam skoro nic není slušný...); 2) Sám Harv mi nabízel možnost uveřejnění mé recenze na vašem webu - tak prosim tě, když neznáš fakta tak rači nic netvrď, jo? Jinak měj se pěkně a jestli nebudeš souhlasit tak mailni ať se Jarník nezlobí... :-))

Jarnik - 2003-10-05 00:00:00

2Korchy: Podle meho nazoru neni nutne, aby clovek videl film 6x, pokud na nej chce napsat recenzi. Tenhle web je zameren pomerne siroce, nikoliv pouze na ST, tudiz se da ocekavat, ze recenzi budou cist i lide, kteri nejsou trekkies. Recenze z pohledu "normalniho" cloveka jim tedy prijde vhod urcite vic, nez vylev zavileho StarTrekare ;)

OK, bylo to off-topic, uz mlcim.

BEM - 2003-11-03 00:00:00

2Korchy: Omluva přijata... Bohužel (nedá mi to a rýpnu si ^_^ - a u tohoto filmu spíš naštěstí) nemám čas ani náladu ani technické prostředky na to, abych se na každý film díval 4-6 krát. Filmy, u kterých bych to vydržel, bych mohl spočítat na prstech jedné ruky. Klidně se přiznám, že jsem Nemesis viděl "jen" jednou a budu rád, když už ho v životě neuvidím - takový byl můj dojem z filmu po jeho jednom, prvním a posledním zhlédnutí a věř mi, že to není tím přehlédnutím vypnutí štítů - obyčejný člověk se na film taky nebude dívat mnohokrát, to jsou spíš výjimky. A koneckonců, detaily jsou detaily, jak řekl Aleš, tudíž nepodstatné - a taky jim logicky v recenzi příliš prostoru věnováno není (konkrétně jedna věta(!), která tě tak rozlítila, ku zbytku celé recenze), a trekkie se na film stejně podívá, ať už jsem napsal cokoliv. Jinak by mě zajímalo, jaké další fatalní nedostatky se v recenzi nachází - rád se nechám poučit.

Korchy - 2003-12-02 00:00:00

2B.E.M.: Už se nebudu zaobírat těmi nedostatky (ještě by se tu na mě někdo obořil, jak už zde bývá zvykem) - mrkni na film ještě jednou a myslim, že uvidíš sám...

2Jarník: Když se ti ST nepáčí tak ho po mně už nikdy nechtěj...

Sordid - 2003-12-04 00:00:00

Ale no tak Korchy, zaobíre se těmy nedostatky, PROSÍM! Já chci taky vědět, jaký tam vlastně jsou!

Korchy - 2003-12-08 00:00:00

2Aleš: Jestli jsi jen trochu objektivní a jestli jsi opravdu koukal pořádně na ten film, tak to poznáš sám a jestli ne, tak se s tebou o tom nemá cenu bavit. Toť asi vše co jsem chtěl říci...

Jarnik - 2003-12-08 00:00:00

2Korchy: :) Objektivita je imho pomerne subjektivni zalezitost.

Sordid - 2003-12-09 00:00:00

Korchy: Od čeho myslíš, že jsou recenze? Samozřejmě od toho, aby recenzovaný objekt přiblížily i lidem, kteří s ním nemají vlastní zkušenost! Nuže do toho, rozepiš se, místa máš dost... =)

Korchy - 2003-12-19 00:00:00

2Aleš: Myslím, že už jsem toho napsal dost a nemá cenu vést pořád diskuzi o tom samém - mimochodem tuto "recenzi" bych spíše přirovnal ke kritice, ale to je ostatně jedno... Podstatné je, že se na "věc" dívá pouze jedním pohledem z jedné strany, což je podle mě špatně...<br>

2Jarník: Objektivita nemůže být subjektivní, alespoň podle definice onoho slova - i když je pravda, že z toho plyne, že člověk nemůže být objektivní - může se o to ovšem pokusit - tady se daný člověk nepokusil - alespoň tak to vidím já... Ale tu "tvou" objektivitu ti neberu...



oddělovač
Stránky běží na redakčním systému Rivendell v2.0 -- Jarník, 2006
Tyto stránky jsou uvedeny bez jakýchkoliv záruk, co se spolehlivosti, přesnosti, trvanlivosti a dalších biomagických funkcí týče, a rádi bychom vás upozornili, že SFK Palantír zvláště neodpovídá, nezaručuje, ani nedoporučuje nějaké, respektive jakékoliv, shlížení těchto stránek a odmítá nést zodpovědnost za jejich použití jak návštěvníkem, tak jakoukoliv jinou osobou, entitou či božstvem.